Lättaste brödet

Provade att baka en egen variant av ett lättbakat bröd från Allt om mat, .
För att göra det ännu enklare gjorde jag det som ett brytbröd -bara tömma ner degen på ett bakplåtspapper, skära några skåror och strö över pumpakärnor, linfrön och flingsalt!
(Skulle nog ha penslat på ägg först så allt fastnade lite bättre -det gör jag nästa gång!)





50 g jäst
5 dl vatten, fingervarmt
1 msk olivolja
1 msk salt
5 dl graham- råg eller dinkelmjöl
8 dl vetemjöl special

 Lös jästen i lite av vattnet, häll i resten och oljan och saltet samt det grövre mjölet. Arbeta sedan ner vetemjölet 1 dl i taget. Degen ska vara lite lös.
Låt jäsa i 1 h till dubbel storlek. Stjälp upp på mjölad plåt eller bakplåtspapper.
Skåra degen pensla med ägg och häll över frön (de du tycker om) och flingsalt.
Grädda i mitten av ugnen i 250 grader ca 10-12 min.
Låt kallna på galler.

Super enkelt att göra och familjen tyckte om det!

Efter brödbaket var det dags för årets första Söndagsmiddag. Det var familjen K;s tur och vi åt god Asiatisk-inspirerad lax med en varm sallad bl a på salladskål, portabellasvamp och diverse  grönsaker .
-Gott!



Min portion

Sen dags för några avsnitt av sitcomen "The Middle"!
Jag bara älskar den där galna familjen -den serien rekomenderas varmt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0