Trevlig och god middag på resturang Kamarina



Efter en tur upp i Skyweiw på Globen var vi hungriga och fick bord på Kamarina på söder (10 personer). Vi åt så gott och mycket och togs om hand av trevlig personal. Det här var min rätt : Pikilia en blandad tallrik med bla vinbladsdolmar, vita bönor i tomatsås, greksallad, tzatziki, lammkotletter, bifteki och ett souvlaki spett. Plus massor av ugnsrostad potatis. Mättnaden satt kvar ända till frukost!!

Dags för det nyttiga livet igen!



Efter all god semestermat känns byxorna en aning trånga. Just när jag fått motivation att börja laga/äta nyttigt kommer Joe hem med denna GrönaLunds vinst! Den godaste ljusa chokladen som finns: Schweizernöt!
VAD GÖR MAN:::::??? Njuter lite och ber honom gömma resten!

Mer god mat på Mefjärd



På vår gourmetvecka på ön Mefjärd turas vi om att laga god mat. Här är Stefans köttbullar i mustig tomatsås i två smakvarianter. En med bacon och Västerbottenost och en med lite hetare smaker bl a chili. Supergott!!

Menyn f ö i veckan var bl a;
Oxrullader efter Per Morbergs recept med färsk potatis och gräddsås.
Fisk och skaldjursgryta med saffran.
Kycklinggryta Madras.
Laxfilét i ugn med en paj med svamp och ost samt en massa grillmiddagar.......

På resturang Ångbåtsbryggan i Grisslehamn


Lite frusna hemma i Sverige igen. Här är vi i Grisslehamn på Resturang Ångbåtsbryggan där vi åt.....



.....den här mumsiga fiskgrytan!


Här är min egen variant av fiskgrytan. Joe och barnen la nät och vi fick faktiskt båte flundra sik och torsk!!
Torsken och siken fick plats i vår gryta med lite extra lax och kräftor plus mycket saffran!!!!


Pastasallad är alltid en hit!



Vi gjorde en fräsch pastasallad till middag. Det blev så mycket kvar så det packade vi packade ner i kylväskan och åt på stranden dan efter- nästan ännu godare då!

Middag hemma igen

Pasta med Pesto á la Portugal

Vi gjord egen pesto med lokalodlade pinjenötter( det finns odlingar överallt)kraftig basilika olivolja och förstås parmesan!

Efterlängtade räkor!

Camaraõ frita!

Vi åt dessa smaskiga räkor på en resturang förra gången vi var i Portugal. Den gången hade jag ryggskott och satt på en stenhård stol och led!!! Och ändå njöt jag i fulla drag av dessa underbara friterade räkor( med små krunchiga friterade vitlöksbitar). Man kan alltså säga att jag ville ha revansch -och jag blev inte besviken.     Vi åt räkorna tillsammans med pommes frites, sallad och vårt favorit vino verde: Casal Garcia (Finns f ö på systembolaget här i Sverige.

Dessa underbara grönsaker...

Portugals underbara grönsaker!

Vi köpte det här bjässe-salladshuvudet för 99 cent! Löken (så söt och god)kommer från Joes fasters granntant som fastern fick som tack efter att ha hittat och återbördat några förrymda getter. Det är basilika i bakgrunden med lite kraftigare blad än hemma.

Middag hemma



Här har vi gjort ost- och skinkomelett med en sallad till och gott rödvin från regionen Dão.    Så kul att laga mat med dessa underbara råvaror som finns i Portugal. Äggen är knallgula, skinkan närproducerad likaså osten. Det bästa är såklart grönsakerna som får Sån härlig smak av att mogna långsamt i solen. MUMS!

Lunch på stranden.



Vi köpte lunchmackor från lokalabageriet -med chorizobitar inbakat! De åt vi med en god kall Sagres-öl till!

....och mera snacks!



Rosa bubbel, melonsallad med rostade pinjenötter, oliver och Alentejoost.

Portugalsnacks



Vino verde (portugals gröna vin) och underbar ost från vår region Alentejo, samt nybakat bröd från bageriet en bit bort.

Mer seafood på resturang.


Min goda sjötunga som grillades alldeles bakom vårt bord på resturangen. SÅ god!!

Resturangmat

Fisk och skaldjursspett.
Joes underbara fisk- och skaldjursspett på Resturangen Portal do Vila i VilaNova de Milfontes.  Och favoritvinet:Casal Garcia!

Middag i Lagos/Algarve

En kycklinggryta med mycket smak av det rökta fläsket som var i....och den var lite väl salt! Jag drack hur mycket vatten som helst i bilen på väg hem till Milfontes, efter vår dagstripp till Lagos på Algarvkusten. Jag tog tyvärr inte fler bilder från den där resturangen som hade väldigt fin inredning,dukning osv. Det kändes faktiskt lite pinsamt att hala upp kameran och fota i den där flådiga miljön!En kycklinggryta med mycket smak av det rökta fläsket som var i....och den var lite väl salt! Jag drack hur mycket vatten som helst i bilen på väg hem till Milfontes, efter vår dagstripp till Lagos på Algarvkusten. Jag tog tyvärr inte fler bilder från den där resturangen som hade väldigt fin inredning,dukning osv. Det kändes faktiskt lite pinsamt att hala upp kameran och fota i den där flådiga miljön!

Mycket mat blir det.

Tittar nu igenom alla semester- matbilder och längtar tillbaks! Så mycket god mat vi njöt av. Ska bara orientera mig lite mer i det här med att blogga sen ska jag bjuda på mer matbilder.

Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0