Grillat och Morsdagstårta


Denna goda nyttiga tårta hade syrran bakat, oss mammor till ära!
Botten av nötter och kokos, hallongrädde och jordgubbar. Helt utan socker men GOD! Jag återkommer med receptet!


Syrrans vintips: ett Alsacevin "BestHeim" Pinot Gris


Håkan var grillmaster och bjöd på Entrecôte med fransk potatissallad



Sen var det dags för sista avsnittet i Mästarnas mästare. Vår favorit Ingemar tog ju hem bucklan -ingen överraskning direkt! Vilken idrottsman han är fortfarande!


Heja Stenis!
Mätta och belåtna är vi nu. Tack för oss!

Godaste förrätten ever!


Mums vilken underbar förrättstallrik man blev bjuden på hos Ann och Stefan!

Brushetta, olika goda oliver, mozzarella, parmaskinka, salami nån annan skinka-super god och sist men absolut inte minst marinerade räkor.....-underbart fräscha och goda! (Receptet snarast tack Stefan!)
Snyggt upplagt var det också. Det blir +++++av matbloggerskan!



Har annars i veckan ätit gott både ute på stan och hemma. Denna goda gösfilé smarrade jag i mig på Resturang Stekpannan med nuvarande kollegor och en fd kollega- gott,lugnt och trevligt. Bra mat på det stället verkar de flesta tycka inklusive jag själv.



Hemma gjorde vi hamburgare en kväll i veckan. För ovanlighetens skull åt hela familjen tillsammans -det var trevligt! Sonen gladde sin mor en annan dag i veckan med att visa prov på nån slags matlagningsambition, när han skulle koka varmkorv, och frågade efter " dom där bladen "(=lagerblad).  -Bra där Butchoo- man måste anstränga sig lite när det gäller matlagning!

Rekommenderar varmt denna hamburgerpress från Tupperware. Lite hackad lök och lite kryddad köttfärs  (behövs inga ägg för att det ska hålla ihop) och sen pressa ihop och på grillen eller  ner i stekpannan bara. Bättre och billigare än köpeburgare när man vill ha mycket köttinnehåll a là GI-kost.
Jag äter helst min burgare med mycket god ost, ett stektägg, sallad, och chilimajonäs.



Och så var det Morsdag idag. Själv blev jag uppvaktad med frukost på sängen av Saga innan hon skulle åka och jobba. Gulliga barn! Min egen mamma får jag fira senare för hon är ute och reser.....men det står en blomma på hennes trappa som hon får när hon kommer hem ikväll!



Ligger och tar det lugnt efter en underbar helg och firar mig själv med lite god glass:
Lakritsglass med lakritsflakes! Mums!

Snart Söndagsmiddag hos syrran. Jag håller tummarna för kåldolmar.....de har hintat något om det, vi får se! Jag tar en promenad dit och hem, det kan behövas!!!!!!




Jordgubbs- och rabarberkaka


Ingredienser

250g smör

6 ägg

5 dl socker

1 msk vaniljsocker

6 dl mjöl

1 msk bakpulver

200 g rabarber (ca 4-5 stjälkar)

Tillbehör: Vispad grädde  sötad med lite florsocker

(och gärna med lite finriven ingefära  ca två matskedar)

 

1. Sätt ugnen på 200°. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda i mjölet, blandat med bakpulver och sist smöret. Häll smeten i en smord långpanna.

2. Ansa och skär rabarbern i tunna skivor. Snoppa och halvera jordgubbarna. Fördela rabarber och jordgubbar i långpannan och strö över pärlsocker.


3. Grädda mitt i ugnen 30-35 min. Låt kakan kallna och skär den i rutor.


4. Vispa grädden och smaksätt med ingefära och florsocker. Servera med ingefärsgrädde och jordgubbar.

Ta da!

Jag har ingen lagom långpanna så jag tog två normalstora gratängformar och det blev lagom till det här receptet!

(Recept från tidningen Allt om Mat)

 


Frukost i det gröna


Mysfrukost så här på Lördagsmorgonen. Min snälle man gick och handlade jordgubbar tidigt i morse som vi nu mumsat i oss.

Nu ska jag gå in och baka en kaka med dessa goda råvaror:

egna rabarber......


och jordgubbar (köpe-gubbar men ändå!)

Chokladmousse och äppelblom!


Katta och Håkans goda chokladmousse. En klick vispgrädde serverades också till a là GI!

Här kommer Per Morbergs recept på Chokladmousse:
Antal portioner: 4
Färdigt på: 50 min
Ingredienser

200 g mörk choklad
6 dl vispgrädde
3 äggulor

Gör så här

1. Förbered ett vattenbad, tag en kastrull med vatten och sätt på spisen.

2. Lägg chokladen på en tallrik och låt den smälta över vattenbadet (kastrullen med det kokande vattnet).

3. Vispa grädden fluffig.

4. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten.

5. Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt.

6. Ställ in i kylen och låt stå minst en timme innan servering.

Så här fint är vårtäppelträd just nu! Tur att man har haft nåt fint att titta på den här veckan när jag varit hemma och kurerat mitt ryggskott- usch och fy vad det är tråkigt när det smäller till. Men nu är det i alla fall på slut-tampen hoppas jag!

 


Ceasarsallad


Söndagsmiddag hos Syster Yster o Håkan. Snällt nog av värdarna bjöds det på en lättare middag idag: ( efter vår Brunch i förmiddags) En Ceasarsallad, lätt men ack så god. Här kommer receptet:



Dressing

  • 2 1/2 dl rapsolja
  • 1 ägg
  • 3 msk färskpressad citronjuice
  • 1/2 msk dijonsenap
  • 2 sardellfiléer
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk vatten
  • 1/2 krm nymalen svartpeppar
  • 1/2 krm salt
  • ev 1/2-1 msk vitvinsvinäger
Sallad
  • 1 romansalladshuvud
  • Grillad eller stekt kyckling
  • Knaperstekt bacon
  • brödkrutonger eller crostini
  • riven parmesanost

1. Mixa allt till dressingen i en mixer eller med stavmixer tills det tjocknar. Krydda med peppar, salt och ev vitvinsvinäger.
2. Häll dressingen över den sköljda, skakade och rivna grönsalladen, kycklingen och baconet. Strö över en handfull riven eller flagad parmesanost samt servera bröd krutonger till!.

 

Vintips från syrran:

"Ett lätt, fruktigt vin som man inte får halsbränna av"

Tack för ikväll och välkomna till oss nästa söndag!

 


Brunch på Långbro värdshus

Härliga söndag!
Svärföräldrarna har besök av Jane o Ole och vi gick tillsammans och åt en Brunch på LångbroVärdshus
-Så fräscht och gott!


Vid detta bord serverades det sill av olika slag, strömming, färskost med örter, potatissallad, rökt skinka, parmaskinka, salami, andra korvar, en nudel-laxsallad, en fräsch primörsallad, ceasarsallad och hembakt bröd!


Här serverades sparrissoppa, lammkorv med fänkål och lök, revbenspjäll, kycklingklubbor,pannkakor med sylt och grädde, stekta kryddiga potatisar, omelette med lax och spenat. Har säkert glömt att räkna upp nåt men det fanns mycket att äta sig mätt på!


Inte riktigt hela släkten men i alla fall: Carina, Jag, Ole, Karin, Pat, Jane, Joe och Yvonne.

Vilken soppa! Sparrissoppa med en smak av citron -en höjdare!

Det fanns dessutom ostbricka, kaffe och efterrätter:

Hemgjord vaniljpannakotta med rabarberkompott! Slurp!


Utanför Värdshuset kom solen fram efter lite duggregn på förmiddagen.
Kul att se er alla igen speciellt Jane o Ole. Nästa gång ses vi Portugal hoppas jag!


Kör för alla på Cirkus!

Dags för vår föreställning med kören på Cirkus på ett soligt Djurgården.
Superkul och allt gick bra. Man var helt upprymd efteråt!

Kristin, jag och Heidi laddade inför konserten!



Snälla snälla snälla Carolina af Ugglas



Martin Stenmark och vi i kören!
Föreställningarna på Cirkus under lördagen, samlade tillsammans i 700 000kr till Stadsmissionens barn- och ungdomsverksamheter. Bra jobbat!




Jag och utökade familjen firade förstås hela händelsen med ett resturangbesök på söder. Kamarina såklart. En favorit i repris!


Min förrätt: Saganaki.

Sen åt jag som vanligt souvlaki på fläskfilé men den har jag fotat och visat så många gånger att jag visar en bild från min bordsherres rätt i stället: En Specialbeställning på vegetarisktallrik med extra biffteki.???Hmmm



Sen drog syrran, svågern,jag,mannen , Ann & Stefan vidare upp i skybaren på skrapan.
Vi satt där och njöt av drycker, utsikten och solnedgången över vårt vackra Stockholm.


En strawberry daquiri på skybaren i "Skrapan"

Tack för att ni kom och kollade och för en trevlig kväll!

Champagne o Laxknytten!

Hur skall man kunna leva nyttigt när det finns så mycket underbart gott att mumsa på. Laddade upp inför helgen och gjorde tillsammans med en kollega en Spa- tripp med bubbel i dubbel bemärkelse. Underbart för kropp och själ! Detta är  ett champagetips. Gott och bra pris:

Tack för en bra idé och tripp H!!

Väl hemma igen kom goda vänner på besök och vi åtenfavorit i repris:Laxknytten(fritt efter Stefans recept)
1 st Laxfilé med lite förkokt potatis, rödlök, fetaost och tvåmatskedar crème fraiche saffran o tomat samt lite salt och citronpeppar, packas in i dubbelt folie och lägges på grillen i 15 min.

Med lite sparris förstås!!!!

Mat p G!
En trevlig kväll blevdet och den slutade inte förrän dagen efter med en liten promenad till Pendeln med gästerna!
Passade på att plocka dessa underbart knoppande syréner på vägen, Nu är det snart sommar hörrni!!! Och då kommer vi till BaraBodegan på Åland och besöker er A & K!

De fina och goda havreflarnen fick vi i värd/värdinnepresent, hembakta minsann!
Tack Pyttan! Nu är de slut! Mums!


I mitt kylskåp just nu....

Sommaren är här och med den värmen. Vilken underbar dag vi har haft idag!
Nu blir det till att måla tånaglarna ett säkert vår-sommar tecken! Nagellacken håller förresten bäst i kylskåpet om ni inte visste det!?

Min och dotterns samling....


Idag har vi hunnit med att fylla på förråden och  jag älskar att ha kylen full.

Keso Äpple &Päron med vanilj.
Den är supergod med lite olika frukt eller bär till. Går bra istället för glass om man tänker på baddräktsäsongen.....


En annan favoritprodukt är créme fraiche saffran tomat. Gott till fisk som sås eller i ett laxknyte med lax o förkokt potatis  på grillen! I bakgrunden sparris!!!Jag älskar sparris det är ju så gott och  just nu relativt billigt när det är säsong.....med lite hollandaise till.....


Familjens favoriter från Lohmanders!

Lite mer reklam. Vad sägs om dessa glassmaker till i sommar? Min favvo Lakritspucken skall testas snarast!



Fler sommarfavoriter: Rosévinet. En favorit är heltklart klassikern Mateus rosé! Still going strong! Tack förtipset Junie!! ♥

By the way DISKMASKINEN ÄR HEL IGEN!!!!!

Mums -Bruschetta!!!

Mmmmm en supergod och fräsch Bruschetta blev jag serverad i lördags eftermiddag. Det smakade så gott med en kall torr cider (Astrakan äppelcider från bolaget) till ute i de underbara majvädret!




Här kommer lite olika recept på Bruschetta att inspireras av:


Åt för övrigt otroligt goda tyska ostar, direktimport från München, med ett gott rödvin till.

Ja jag har fått en ny kamera!!! men glömde den såklart så det fick fotas med min gamla trotjänare-mobilen. Den är ju alltid med!

Tackar och bockar för denna kvällen.

Det där med diskmaskiner.....

Jag tror jag har nåt otalt med diskmaskiner just nu. Igår när jag kom hemfrån jobbet hade vår diskmaskin pajat.....Arghhh! Nu väntar vi på en ny pump à många kronor. Grrrrr!
Plus att
på jobbet hade "någon"diskat med vanligt yes diskmedel i vår maskin (obs inte jag fast jag har gjort samma sak en gång för länge sen) så det var bubblor överrallt som sipprade ut ur maskinen. Hoppsan, så det kan bli! Man lär så länge man lever!

Nu ser vår diskbänk ut så här:

Kanske inte så farligt men inte heller så kul eftersom disken nu stått i ca 2 dagar inne i maskinen. Så nu ska jag på med gummihandskarna och visualisera att jag står och diskar på nåt mysigt somrigt ställe!


Så på lite bra musik(lite disco kanske!) och så ska jag drömma mig bort nånstans!

Första Maj med födelsedagsfika

Grattis till mig själv!!


Nyttigare tårtbotten:
200g flagad mandel
4 äggvitor
½ dl agave syrup eller honung
1st vaniljstång eller litevaniljessens
Blanda ihop allt och grädda i 160 grader i 20-25 min. Klicka ut som kakor 6-8 st eller som en stor rund botten.

(Skulle ha serverat med jordgubbar till grädden men de blev dåliga. Nödlösningen blev aprikoser på burk med passionsfrukt).



Lunchomelette med chorizo och purjolök

Hämta vattenpromenad!

Slurk slurk!

 

 

Det ser ju så soligt och fint ut men det var kallt. Huh! Men vi hittade en plats i lä för födelsedagsfikat.

Väl hemma igen bjöds vi på Osso bucco hos Fam K och ännu mera smarr:- Nöt kolatårta!

En glad Lilleman med ett saftigt märgben.....

....och en lika glad Tindra!

Tack för god mat och kul att ses igen alla, det va ett tag sen!

 

 

 


Valborg på Mefjärd

Inledningen på Valborgsmässoafton var varm och skön. Vi kunde till och med äta lunch ute på södra altan. Härligt att sitta där och titta ut över vattnet och äta sillunch!



Pappa och Berits heminlagda sill- Gott!


Pappa och Berit matar djur som vanligt, småfåglar men även en liten Kurre som idag fick lite ost!.......


....... till Peggys stora förtret!

"VOFF VOFF dumma ekorre"

Efter lite pyssel ute och inne åt vi en god middag med grillat kött, sparris, sallad och en salsa.

Tomatsalsa:
1 ask cocktailtomater
½ gul lök
½knippa koriander
vitlök efter smak (jag glömde köpa vitlök men det blev ok ändå utan)
1 röd chili mediumstark
salt o peppar
olivolja
lite vinäger



Joes vinfynd. Han köpte det för att boxen var lite rolig till formen och det visade sig att vinet faktiskt var gott också, ett extra plus!


Dags för Valborgseld och "Vintern rasat". Man kan lugnt säga att utan elden hade vi inte blivit långvariga på ängen - det var riktigt kallt! Brrrr!

Lite Valborgsmingel med vinbål -varmt som tur var!

Sedan var det hem att värma sig som gällde och vänta in min födelsedag. Kl 0.00 blev jag uppvaktad som brukligt. Vilken fin present jag fick, verkligen!: En ny kamera! Jihooo!! Tack alla som var med jag är supernöjd och ska förhoppningsvis kunna visa upp lite bättre foton här på bloggen!

RSS 2.0