Blodpudding och Citronpaj

 
 
Börjar äntligen känna mig bättre efter en veckas soffläge....inte kul när viruset from hell slår till! Nu när smaken börjar återvända blev jag så otroligt sugen på något vi inte käkat på många år: Blodpudding med bacon och lingon! Mmmm... det blev en riktigt god lunch som förgylldes med mammas hemgjorda lingonsylt!
 
Vi  firade Stefan denna lördag och jag hjälpte till lite med efterrätten. Jag gjorde Citronpaj efter ett höjdarrecept från Rosendals trädgårdscafé. Ett enkelt, gott recept!
CITRONPAJ
Degen:
150g smör
3½ dl mjöl
1 msk florsocker
2 msk vatten
Kavla degen och lägg i en springform ca 23 cm i diameter.
Förgrädda i 200 gr i 10 min (picka degen med en gaffel och kläm fast pajkanterna med folie)
 
Fyllningen
saft och skal från 3 citroner
3 ägg
1½ dl socker
1dl grädde
Riv citronernas skal och pressa ur saften,
Vispa ägg och socker fluffigt. Blanda ner grädden och häll sen i citronsaft och rivet skal. Häll fyllningen i det förgräddade skalet och grädda i 180 gr ca15 min.
 
 Födelsedagsbarnet som öppnar presenter i skenet av en av många halogenvärmare 
 
 
  Ann o Kia hängde i köket en stund
En trevlig kväll  blev det med god mat och dryck samt ett litet uppträdande och även lite dans!
Tack för oss, vi är snart tillbaks!
 
 
 
Söndagen bjöd mannen och mig på härligt promenadväder. Vi tog en långprommis och njöt av den vackra hösten omkring oss!
 
 
 
 
 Underbara höstfärger på lönnarna
 
Nu är det söndagsfilm hemma efter en god söndagsmiddag hos mamma och Freddan. Uppladdning för en ny vecka alltså!
Ha en skön vecka alla!
 
 

Konferens på Hotell J´s

Härligt att få komma bort ibland. Jag har just spenderat några dagar i Nacka där vi bodde på super fina hotellet J´s och jobbade i Nacka Strands mässhallar. Hotell J´s är ju ett otroligt härligt, fräscht ställe som är inrett i New Englandstil vilken tilltalar mig mycket.
Hotel J´s foajé (bild nobis)
 
 
Vackra miljöer gick vi i under våra promenader i området! Det här är taget på Carl Milles fontän från bergbanan upp till mässan.
 
Min Instagrambild på ängeln nere vid foten av fontänen.
 
Hotell J´s
 
Mycket god mat åt vi och några glas vindryck rann också ner! Lite av maten vi bjöds kommer här:
SÅÅÅÅ himla god linssallad med rostad aubergine och parmesanost. Den kanske inte ser så rolig ut men GOOD var den!
 
Vi firade också av Monkan som går i pesion på fredag! Snyft -en härlig, rolig kollega som även varit "fröken" till mina egna barn när de gick på dagis en gång i tiden!
The bosses Helene o Monica som tackar av Monkan under glada skratt1
(Foton: Therese o Helene men Collaget är av Helene  [-Jag lånade det babe! hoppas det är ok!])
 
Jag har bestämt mig att absolut återvända till detta härliga ställe snart igen!!! Kanske en liten lyxweekend och ett rum med utsikt! Låter väl som en dröm?!
 
TACK för härliga dagar!
Puss o kram
 
 
 
 
 
 
 

Har du sett herr Kantarell

Höstguld från skogen.
TACK snälla Monkan för en stor plastpåse full med kantareller!
 
Joe rensade och förvällde alltihopa! Tack!!( Den trötta frugan låg på soffan)
 
 
 
 
Nu har vi några härliga burkar i frysen till grytor och sås......
 
TV mys med kantarellmacka.......
 
Tända ljus och kantareller -Nu är det höst!!!!!!
 
 
 
 
 

Ängelns rulltårta

Provbakar från min nya bakbok Bakglädje med LCHF Annika Rogneby. Jag provade att göra en rulltårta som vlev lite lik en Budapestrulle!
 
Min rulltårtsbit, lite platt kanske men ack så god!
 
Här kommer receptet:
Ängelns rulltårta
4 äggvitor
½dl sukrin
(finns i hälsokostaffären eller att  beställa på sidan http://www.mindresocker.com/)
2 dl mandelmjöl
 
Fyllning:
2 dl vispgrädde
Bär, hallon eller blåbär
lite sukrin
 
Vispa äggvitorna till fluffigt skum. Rör i sukrin och mandelmjöl. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna ca 20x 30 cm och grädda i 175 grader ca 12-15 minuter.

Vänd upp tårtan på ett nytt bakplåtspapper och dra bort det första bakplåtspapperet - om det fastnar pensla pappret med kallt vatten.
 
Bred på fyllningen när tårtan kallnat och rulla ihop till en rulltårta. Låt vila i kylen i pappret en stund!
 

Ingredienserna......
Ett lättare bakverk som man faktiskt inte blir så där äckligt mätt av och riktigt gott var det....
 
 
 

 
 

Dille på räkor

Jag älskar verkligen räkor. Har ätit hur många goda räkmackor som helst denna sommar. Nu senast åt jag en god räkmacka på Vintervikens resturang. ( Där för övrigt Sveriges mästerkock spelades in)
Min goda räkmacka på mörkt bröd!
Mysigt inne på resturangen med tända ljus, vackra blomster och gott fika!

 
 
Vi var där på skördemarknad vid Vinterviken med M o K . Köpte majskolvar och fikade samt gick runt i koloniträdgården och tittade på vacker sensommarblomning.
Härlig blomsterprakt bjöds vi på vid Vinterviken
 
Har nu alltså fått lite dille på räkor och skulle slänga ihop nåt gott och snabbt till sonen som skulle åka iväg till Leksand på Hockeycup. Det blev laxfiléer i saffran- o tomatcrème fraiche i ugn med en massa räkor.
 
Han blev  mätt och nöjd och beställde denna rätt oftare.....
 
Dessa goda räkomeletter mumsade mannen och jag på till lunch idag efter ett putsande och fejande av lillbilen som nu står och glänser i solskenet.
 
Min omelett med räkstuvning gjord på grädde, crème fraiche, dill och riven ost á la LCHF
 
 

Mannens omelett utan stuvning
 
Nu blir det lite matshopping och sen bjuder den här lördagen oss på biopremiär och middag med goda vänner!
Ha en skön helg allihop!!!!!
 
 
 
 

Fyndat på Gamla Enskedes gatufest

Jag och mannen tog en tur till Enskede på gatufest. De hade dukat upp med loppisbord i längs gatorna och vi knallade runt i regnet och tittade.....
Lite fynd gjorde jag mest till jobbet men även till mig själv. En efterlängtad pryl: Äntligen har jag en pastamaskin!
Fyndade dennna pastamaskin för en hundring!
 
Vi tog en lunchmacka och bulle på Enskede bageri. MMMMMmmm vilken god macka med krispig rödlök, färskost i ett valnötsbröd. Slurp!

Min lunchmacka
 

Bullar och annat smarr på Enskede bageri
 
Denna regniga lördagskväll spenderade jag och mannen med Micke o Kia över lite mat. Detta var vår 70 -talare till förrätt: Räkcoctail
 
Min dryck denna lördagskväll lite lyxläsk med mandarinsmak.......
 
 
 

 

Lite höstsmarr....


Det regnar, regnar.........inte så ovanligt denna sommar -sensommar!!
Man får försöka hitta det mysiga i detta också. Att sitta inne och kura med tända ljus till frukost var mitt sätt att njuta lite ändå denna morgon. Vill passa på att tipsa om detta supergoda kaffe: Hazelnut coffee från Indiska.
Kaffet finns på Indiska för 49kr 100gr!
Mitt fynd från semestern- en ny vit kopp: Swedish grace -en klassiker-från Rörstrand!
 
Delar med mig ett recept på en Indisk köttfärsgryta. Vi provade den här rätten i veckan. (Recept från ICAs tidning)
INDISK KÖTTFÄRSGRYTA med kokosmjölk 4 port
600g köttfärs
1 stor gul lök
2 morötter
200g vitkål
 
1 köttbuljongtärning
1½tsk curry
1 tsk kanel
1liten chilifrukt hackad
2 torkade limeblad
1 burk kokosmjölk
2 dl vatten
olja
Salt o peppar 
Fräs de strimlade grönsakerna  i olja med kryddorna och buljongen- tills de mjuknar lite. Häll över i en gryta. Fräs köttfärsen, krydda med salt peppar. Häll sen över köttfärsen i grytan och häll på kokosmjölken och vattnet. Låt bubbla ihop i ca 25 min och servera sen med basmatiris! För färgen skull- ta gärna lite sockerärtor till!
Lätt, relativt snabblagat och GOTT!
 
Mer höstsmarr:Äppelpaj
Detta var min och Joes goda äppelpaj med egna äpplen från Joes födelsedagsfika.
 
Smulpaj är ju alltid gott och hör sensommaren till!
 
Nu är det dags för lite marknad i G:a Enskede. Så på med stövlar och regnkläder!!!!
Ha en skön helg allihop!
 
 
 
 

RSS 2.0