Bloggpaus....

Hej alla som tittar in hit ibland!
Jag uppdaterar bloggen väldigt sällan ny under min brutna handledsperiod.... Lagar inte så mycket mat eller gör speciellt mycket i detta tillstånd. Handleden skall tränas upp och bli starkare o rörligare....och det blir den men det går så låååååångsaaaamt!
Passar på att tacka familjen som hjälper mig och lagar så god mat till mig<3<3

Denna middag fick jag när jag kom hem ikväll av mannen- supergott! Kryddiga färsbiffar med ugnsrostade rotfrukter o lök!

TackJoe! <3

Hoppas på att snarast återkomma med lite roligare bilder o läsning på bloggen. Om inte annat så efter London dit jag snart åker med Pim -examinatorerna på IT mässa.....Det ska bli så kul o ett avbrott i min rätt sega tillvaro just nu!
Tjingeling så länge!!!

Gipset borta- äntligen!

Idag var jag på Huddinge Karolinska och tog bort gipset. Skönt men också obehagligt och lite läskigt. Min hanled som varit fixerad i fem veckor var inte pigg på att röra sig utan stel o svullen. Nu är det övningar flera gånger om dagen som gäller så jag får tillbaka rörlighet och styrka. Just nu hänger handen inte med och har noll styrka.
Ja ja, bara att träna på!!!!


Här kommer några bilder på armen i gips och utan!
Samt lite matpris: pappas piripiri kyckling gjorde vi härom dagen....annars är det mycket sallader som gäller........hmmmmm!


Gott Nytt År

 
GOTT NYTT ÅR till er alla som tittar in här på bloggen!
Hoppas ni får ett härligt år innehållande god hälsa, god samvaro med familj och vänner samt många härliga matupplevelser!
 
 
Så här firade vi in det nya året:. Huset fyllt med vänner: Ann, Stefan o grabbarna, Helen, Micke o Matilda samt Py, Benny o Jack  och så Joe o jag förstås! Vår barn hade sina egna middagar och nyårsfester att gå på....så är det med vuxna barn helt enkelt!
 
 
Menyn var en klassiker:
Förrätt: Gratinerad hummer
 
Varmrätt: Helstekt oxfilé med Leilas rödvivssås(med chipotle) och två olika potatiskakor en med bla chèvre
 
Efterrätt: Ananaspaj med lättvispad grädde
 
Vickning: Karamelliserad Brie med aprikoser och nötter...
 
Lite matpics kommer här........
 
 
Benny häller upp en Champagne till förrätten
 
Oxfilé och rödvinssås på gång!
 
 
 
Potatiskakor redo att skäras upp
 
 
 
Till vickning gjorde Micke sin variant av Ernst karamelliserade Brie med pistage- och valnötter.
Jag fick ingen bra bild men ni ser ju ytan, så får ni tänka er den krämiga rinnande smälta osten till den goda toppingen-slurp!
 
För första året på länge lyssnade jag på "Ring klocka..." och vi skålade in det nya året. Jag vågade inte ge mig ut och vingla i halkan i år men vi såg fint fyrverkeri från altan.
Min instagrambild av fyrverkeriet.....
 
 
Min fina nyårsbukett
 
Tack alla fören supertrevlig kväll med jättegod matl!
 
 
DAGEN EFTER= PIZZA
Vi och halva Sverige äter väl pizza på nyårsdagen! MMM en sådan blev det i år också....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Buenos dias Buenos Aires y Argentina

Vår globetrotter-kamrat Stefan har nyss varit i Argentina och var så imponerad över deras goda kött, vin och chimichurri. Han och Annsan bjöd över oss på god mat och vin a la  Argentina. Vi åt oxfilé med chimichurri och sallad samt provade tre olika malbec viner från Argentina:
Oxfilé med chimichurri
Chimichurri är en salsa från Argentina, nästan en gremolata, som innehåller örter- gärna persilja o färsk oregano, vitlök, olja, vinäger, chilifrukt och kryddor. Man kan nog röra ihop lite av det som man själv tycker om av dessa ingredienser och sedan servera till kött. MMmmmmm -super fräscht och gott!
Argentinska Malbecviner
Så här skriver Systembolaget om Malbecdruvan och vinet:

Malbec har länge fört en undanskymd tillvaro i röda viner från Bordeaux och områden i sydvästra Frankrike. Den odlas även i Loire - där den heter cot - men har problem att mogna i det svala klimatet. I Bordeaux ses den som en utfyllnadsdruva och är på tillbakagång.

Men i Cahors sydost om Bordeaux ger malbec spännande viner. Där ingår minst 70 procent av druvsorten i vinet. Vinerna från Cahors är ofta mörkt röda i färgen och fylliga, med aromer som plommon och tobak.

Malbec har också hittat ett nytt hem i Argentina. De bästa vinerna kommer från odlingar på hög höjd i Mendoza. Druvorna där blir små och koncentrerade med mycket fruktsyra, tack vare en lång och sval växtsäsong.

Andra odlingar finns lite varstans i Nya världen, som i Sydafrika, Australien och USA.

Viner av malbec är oftast fruktiga & smakrika eller strama & nyanserade.

 
Jättegott vin till den goda smakrika maten! Gör en chimichurri till grillat i vår sommar alla!! Det är en rekomendation!
 
Vi hade en trevlig kväll och var glada att William o Felicia var med och umgicks och spelade spel! Vilket spel kunde vara mer passande än vinspelet (finns på designtorget) Det var både kul och lärorikt och ungdomarna gjorde otroligt bra ifrån sig.........utan att tycka så värst bra om vin.
 
Tack för oss! ♥
 

RSS 2.0