Soffhäng i höstmörkret

Äntligen hemma igen efter en liten tripp ut i regnet....brrrrrr! Vi skjutsade sonen till närakuten med sitt svullna finger.Det blev lite skärande och antibiotika och vila ett par dar. Nu kurar hela familjen inne och jag skall dricka en kopp thé ur min fina kopp från Kina som Stefan köpt! Jag har ju en grym kärlek för vackra koppar och denna är så fin och såååå kinesisk!
Smart kopp med en liten tesil i keramik i koppen så man brygger theet i den direkt!

Lite mera Portugal

Tänkte visa några fler bilder från Portugaltrippen. Det har varit ett litet bloggstopp som dels beror på en borttappad sladd (-Jaa Pappa, det är min sladd kvar på Mefjärd!) och dels på att det inte känts så kul att blogga om mat, när svärisen varit sjuk! Men nu är han bättre- tack för det, och vill kanske se annan mat än Bachalau som tydligen är sjukhusmat nr 1, i Portugal!

Så here goes:
Pat på promenad på piren vid fiskehamnen i Vila Nova de Milfontes!

Skönt att du är frisk o snart är hemma igen!!!!!

Apelsiner från träd på tomten.....lite tidigt på säsongen ännu - de var lite sura men  Joe pressade ett glas juice åt mig på frukosten -syrligt, fräscht och gott!

Korkekekar hör verkligen till bilden av Portugal. Vart man än går växer det korkekar som skördats på sin bark på det där karaktäristiska sättet!

Vi besökte marknaden en morgon. Vi var på jakt efter lite grejer till Pizzabaket. Passade på att kolla in fiskar och andra råvaror som såldes där!

Joe och Yvonne shoppar frukt och grönt!

rsamlingens marknad (om jag översatt rätt?)

Utanför marknaden hittade jag denna underbara Boguainvilla! vilka växter, blommor och buskar vi njöt av. Speciellt eftersom allt just nu i Sverige är ganska brunt och höstmurrigt!

Vi tog en liten tripp ner till fiskehamnen för att jag aldig varit där och för att kolla in det nya café som öppnats där. Vi gick en härlig lite svindlande promenad ut på piren och tittade på en hamn i rörelse där man just höll på att agna hummertinor.
Gamla hummerburar och nät.....

Tyckte det var kul att vi såg en liten optimistjolle (som vi har på mefjärd) denna skulle nog behöva en liten uppfräschning!

Vår svindlande promenadväg....

Joe o Carina hade inte svindel!

En god Galao (kaffelatte) tog vi på kafeet vid hamnen och en pastel nata =gräddpastej som på bilden nedan!
Pastel nata i huset en dag  till kaffe och kortspelet!

Tomatfrossa och födelsedag

En härligt lugn helg på Mefjärd blev det. Vi firade pappas 75 års dag med god mat o dryck samt tog det lugnt förutom en o annan promenad.
Pappa o Berit har odlat tomater i sommar och de fanns kvar , låg o mognaden på brickor i fönstret!

Så goda tomater! Vi har verkligen frossat i dessa godingar under helgen.

Pizzabak i egen ugn

Karin o Pat har en egen vedugn på tomten. Vi har bakat pizza i den några gånger förr så även denna gång i Portugal -och det blev såååååå gott!

Här kommer några pics från pizzabaket:

När ugnen var uppeldad var det lika bra att göra desserten i den också. Det blev gino- frukt i ugn med massa riven, vit choklad på och vaniljglass till!

Tack till alla inblandade! Bagare, eldare  och diskare!
;-P

A day at the beach

Visst går det att bada i november i Portugal men jag var inte sugen....brrr! Men det fanns det andra som var!
Petter i vattenbrynet och Cirkusartisten Carina som gör konster

Lunch som hette duga
Vi åt en härlig lunch på "Blå resturangen" som vi kallar den, i Sao Torpes. Innan maten fick vi in en massa underbara röror till det goda brödet som serverades i små fiffiga brödpåsar runt brödkorgen. Joe o Sagas underbara fisk- och skaldjursgryta (i en cataplana=pannan)  smakade underbart av vin och tomat samt fisken och skaldjuren såklart! Själv tog jag sjötunga -också super fräsch o bra tillagad!

Detta är verkligen den bästa "Portugalmaten" enligt mig!

Skönt o gott i Portugal

Lite soliga dagar hade vi också på semestern. Denna utsikt vaknade Joe o jag till varje morgon
Lunch med hela gänget -Joe är fotograf.

Vi blev bjudna på lunch hos Jane o Ole en eftermiddag och tog en härlig promenad dit. På vägen hittade vi dessa kaktusar fulla med frukt. Goda frukter som smakar lite som kiwi men med vidriga taggar som sitter kvar länge om man får in dem i händer eller för den delen tungan!

En massa godsaker njöt vi av i casa Koppang och gott vin.

Bläckfisk kokt i eget bläck.....det smakade lite rökt....

Petter o Jane tittar på bilder av gamla kära husdjur......

Tack för allt gott!

Framme i Portugal och Marknad i Brunheiras

Äntligen framme i PORTUGAL! Efter en lång resdag, med flyg och mellanlandning samt bussresa ner till Karin o Pats hus, kunde vi äntligen pusta ut med ett glas Portugisiskt vin och ladda upp inför marknaden på Lördagförmiddag.
Framme i Casa Skoglund

Det finns ju så otroligt mycket att köpa på marknaden. Vi fyndade lite till oss själva men även  en och annan julklapp! Jag köpte bl a fina keramikskålar, en stor och en liten i vitt och blått, - de kommer säker dyka upp på bloggen här framöver!

Här kommmer lite pics från marknaden och vår lunch där tillsammans med Karin, Pat, Jane o Ole. På marknaden äter man grillad kyckling, sallad med god god dressing, oliver och dricker vin!

Tyvärr ett alldeles för gott bakverk som går under namnet "chulabais"  -en sockrad, avlång munk med eller utan chokladfyllning!