Rosévin o Baconcheeseburgare

Provar Rosévinet Morbergcollection ikväll på fredagskvällen
 
Endast en vecka kvar innan semestern börjar!!! Denna fredagskväll var jag lite trött efter veckan o slappnade av med ett glas rosé! Det var gott detta vin från Morberg! (Finns i Systembolagets beställninggssortiment!)
 
Vad lagar man til lför mat en fredagkväll?  Jag skulle köpa färdiga hamburgare hade jag tänkt men hittade inga av bra kvalitet i affären!? De innehöll potatisflingor och allt möjligt i dem jag hittade på ICA -inte gott! Jag köpte istället köttfärs till att göra mina egna. Kollade upp ett sjysst recept i min födelsedagsbok från dottern:
Härlig bok att bläddra i !
 
"EN RIKTIG BURGARE ÄR GJORD PÅ GROVMALET KÖTT, SALT OCH PEPPAR. THAT´S IT!"
skriver författaren och jag håller med!!! Hemlagade, med få ingredienser, är absolut godast!
 
Jag gjorde Cheeseburgare med bacon och härlig prästost....Min resetrötta dotter (efter 7 dagar i Paris och diverse dygn på festivaler) uppskattade hemlagat. Även sonen med några kamrater käkade med god aptit - vilket i och för sig inte är ovanligt!
Min smaskiga cheeseburgare....
 
RECEPT FRÅN BOKEN OVAN:
4 burgare
800g grovmalen köttfärs
1 tsk salt
1 tsk nymalen svartpeppar
 
4 tjocka skivor prästost
1 pkt bacon
också såklart:
sallad
tomater
lök
dressing
( jag kör barnens favorit Amerikansk originaldressing från KAVLI!)
 
Sen blev det Morden i Midsomer på TVn här hemma resten av kvällen.....

Ostfrossa i Midsommar!

En ostbricka som hette duga!
 
På midsommardagen var det dags för ostfrossa med ett gott rödvin till. Stefan har just kommit hem från Paris och hade köpt med sig en stor ostbox med en massa godsaker. Desstom gåslever- och ankleverpastej som jag uppskattade mycket mer denna gång än förut när jag smakat. Joe o jag bidrog med våra favoriter: Cambozola och Roquefort!
Gåsleverpastej och ankleverpastej
 
 
 
Alla ostarna var goda men min favorit var nog ändå en chèvre med fikonmarmelad och klassikern, comté!
 
Mätta var vi så det förslog efter denna ostfrossa men lite grillmiddag fick vi i oss lite senare. Sen blev det sång halva natten på altan -precis som det ska vara på midsommar!
 
 
 

Midsommar med sill och grill ......

Midsommarstång år 2012
 
Vad äter vi i midsommar?
-Sill och grill såklart!
Min goda silltallrik med min egen limesill o inlagd sill samt Karin o Pats skärgårdsill o citronsill ...
 
Liten grillmix på nya grillen!
 
OCH så jordgubbar såklart!
Svenska gubbar från Öland
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Redo för midsommar....


Min midsommarlunch idag på jobbet.....

Efter dans runt midsommarstången på förmiddagen var det dags för lunch ute med barnen. Vår kock Victor grillade kycklingspett och vi åt sallad, smörslungad potatis o tzatziki till -så gott och härligt att kunna äta ute!


Victor som grillar. Helt ny stor grill  på hjul, från det där varuhuset på B... ni vet.....!



Några kycklingspett blev det....

Har kylen fylld härhemma. Vi skall bara packa ner det imorgon och lyckas att inte glömma något ut till midsommar på ön.
Provade att göra Kattas Limesill:

Ingredienserna till LIMESILL

1 dl finhackad gräslök
1 stor burk crème fraiche
3 limefrukter rivetskal o pressad saft!
1 burk stenbitsrom
1 fpk 5 minuterssill (sillen skuren i lagom stora bitar)
Smaka av och krydda, jag tor salt och örtsalt....

Gjorde lite vanlig inlagdsill också!





HA EN HÄRLIG MIDSOMMAR ALLA!


Fika i Hammarbyhöjden


Urgod kanelbulle och "äkta" kaffe hemma hos Py o Jack

Liten fikadate med Py idag. Vi gick till ett mysigt närliggande bageri (på Malmövägen) och köpte bullar..sen gick vi hem o fikade men höll på att blåsa bort så vi fick sitta inne. Var är sommarvärmen??????


länk till Bonne femme catering här!



Py o Jack utanför bageriet o delibutiken

Nu har bageriet sommarstängt ända till augusti men prova gärna en bulle eller levain när de öppnar igen!


Söndagsmiddag med bio o fastfood!

Nu var det dags för en söndagsmiddagsavslutning i söndags med familjen K. Vi bestämde oss för att kolla på en film och äta lite olika fastfood på HeronCity!


Fastfood....det blev både indiskt, mexikanskt, grekiskt och Mc D!

Själv åt jag indiskt -såklart! Favoritmaten just nu.....

Sen dags för Bio. Vi såg "Snowwhite and the huntsmen" Den var bra -en riktig Saga!

När vi kom hem igen hade det äntligen klarnat upp och slutat regna. Det blev en riktigt fin kväll.

I MIN TRÄDGÅRD JUST NU:




Längst ner tv: Potatis som måste blomma nu om den ska bli färdig till midsommar!


Sommaravslutning med jobbet: Räkbåten Vindhem

I fredags tog hela enheten båten Vindhem ut på en tur som sommaravslutning. Det var länge sen jag åkte den där båten som har räkor eller taco att välja mellan. Själv valde jag räkor och vi fick massor.... tillsammans med bröd o aioli. Jättegoda räkor var det. Jag hann faktiskt också testa en taco av bordsgrannen.  De kom o fyllde på och fyllde på med mat hela tiden - så mätt blev man!


En smaskig macka!


Min kollega Åsa o jag.....


Eva, Birgit o Lisbet


Litet bryggstopp och sen åkte vi tillbaka igen...


På hemvägen blev det ostbricka....



Annelie o Monica i en bugg

Sen dansade vi och hade supertrevligt hela hemresan. Joe var så snäll och kom o hämtade mig och körde också hem närmsta kollegorna. Tack för det snälla Joe!♥


Plockmat är en favorit!

Plockmat har blivit vår nya favorit här hemma. Väldigt bra också när man som i vår familj äter lite olika mycket och har olika kost...

Vi mumsade på denna goda tallrik förra helgen, jag o barnen, Joe jobbade!

Bruchetta, haloumi, serranoskinka, mango, tomater, sallad o paprika samt tzatziki

Provade den här färdiga pesto/fetaoströran som man har på lax. (Tack för tipset Jeanette!)


Fetaost o pesto är alltid gott och det här var ju hur lätt som helst att göra - och gott!


Bara smeta på och skhuts in i ugnen!



Carl tar studenten!

Vi firade Carl eller "Charles" som han kallas av Filip på sin stora dag!

Genom  regniga söderförorter åkte vi ut till Sollentuna där vädret klarnat upp och vi bjöds på en härlig studentbuffé!

Filip och idolen"Charles"


En fräsch och vällagad buffé

Min favorit på buffén var endiveblad med en röra på med (vad jag gissar) nån mögelost och ev grädde eller crème fraiche och valnötter! SLURP vad goda! Jag måste få exakta ingredienser i sommar Eva!

Filip i fikabrödshimlen!

Vi tackar för oss och önskar hela familjen en skön resa i Italien! Vi ses på landet!
Ps: Filip skulle hem och kolla dvd;n på en gång -den lär nog gå varm ett tag kan jag tro!


Vi firar Monica

Bästa Monica fyllde 60 den 6 juni. En härlig människa och bra chef som vi ville vi fira så vi ställde till med stort knytkalas på Regnbågens förskola och det blev verkligen en matfest!!!! och en trevlig kväll som innehöll både sång och lek!!!
-Så gott och så mycket mat. Alla hade verkligen ansträngt sig för Monicas skull.


Monica som just sett oss ca trettio personer som stod och väntade på henne på trappan!

Hur mycket mat som helst fanns det. Titta och bli inspirerade för framtida bufféer!


Det var pajer av alla de slag, foccacia, potatisgratin, potatissallader, greksallader.....


....tomat och mozzarellasallad, bosninsk ostpaj, avocadosallad, köttfärspiroger med pinjenötter...


vinägrettepotatissallad, salami, rostbiff.....


.....hommus, tabouleh, ostpaj.....


......tzatziki, baguette, ostar o kex!


Min första portion!

Sen var det desserter:

Ananaspaj, glass, jordgubbar, vattenmelon, klenäter (som heter "trasiga trosor" på spanska)


rabarberpaj, hallonmuffins, björnbärspaj....


Monkan och yngsta gästen: Oscar


Lite frågesport om huvudpersonen ifråga


Helene in action


Och tårta på det!!!!!

Mätt och belåten kom man hem efter skjuts hem av Monkan o Olle! Tack för det!
Och tack för supergott vin Helene!
(jag återkommer med namnet på det vinet!)


Vi firar Cecilias student!

GRATTIS Till studenten Cecilia!


Cecilia -fin studentska!

Vi gratulerade Cecilia i torsdags då hon tog Studenten från Cirkusgymnasiet. Vi bjöds på god studentbuffé ute i det gröna vid Långbropark. Härligt väder denna dag så det var så skönt att sitta ute.


Vi bjöds på Potatis o sill, lax, sallader, pajer, bröd och tårta!




Karin o Pat med studenterna Jossan o Cecilia i bakgrunden

Lite paketöppning.
Cecilia som bakar mycket och gott måste ju ha med sig en hushållsassistent på sina vidare äventyr i livet!
(så en sån fanns i paketet)



Nu bär det av till Oslo och vidare dansstudier för Cecilia. Lycka till önskar vi!



Grattis, Filip blir tonåring!


Filip 13 år!
Höll hov och firades mest med choklad och pengar!

Hipp hipp hurra för Filip. Vi firade hemma hos Karlquistarna i tisdags och fick gott grillat samt tårtor och trevligt sällskap.



Håkan var grillmaster, Katta hade gjort en supergod Pavlova med jordgubbar och en Shwartzwaldtårta
 kom från bageriet Bakgården!

Yngsta tillskottet i släkten K:

Lilla EBBA!
Här ompysslad av moster Tilda och mammas kusin Filip.


Sveriges Nationaldag!


Flaggor i parad på torget i Mariefred

Vi tog en tur till Mariefred och Gripsholmsslott på nationaldagen. Vi hade sån tur att det precis kom en liten skur när vi var inne i slottet. Sen klarnade himlen upp igen och det blev sol.



Resesällskapet, Micke, Joe o Kia


Joe mumsar räksallad


Fika i solen

Mariefred bjöd på lite shopping och en promenad kring lilla sta´n!
Tack för sällskapet M o K!

Sen hem igen för jag och Syrran bjöd mamma på middag på söder: TapasLa Cucaracha. Moster Elvy som inte kunde följa med och fira på Ålandsbåten förra veckan var  också med!

Lite olika tapas: Kalvgryta med konjak, Tomat o olivsallad med machegoost, räkor med vitlök...


....paella!

Vi år jättebra tapas på den helt fulla resturangen som för kvällen endast hade en servitör men han hade stenkoll! Vi var klart imponerade!


Moster Elvy!

Par i systrar hade en trevlig kväll med många skratt och goda minnen....

Tack för en trevlig, smakrik kväll!


Söndagsmiddag med Sommartårta och Mästarnas mästarefinal!


Sommartårta och min fina Hortensia som jag fick av Annsan igår! 

Söndagsmiddag med Karlquistarna på gång. Jag ville baka en riktig sommartårta med jordgubbar och grädde. Jag var ju så lägligt och handlade mandelmjöl igår (finns på ICA Maxi) så det fick bli en LCHF-tårta!


Tårtbotten på gång. Äggvitor, chokladsmör och mandelmjöl...



Recept på denna tårtbotten kommer här:

4 äggvitor som vispats till hårt skum
80 gram mörk choklad
60 gram smör
1 dl mandelmjöl
2 msk kokos
2 msk sötex (eller liknande)
1 tsk bakpulver
1 vaniljstång
+smör o kokos till formen

Vispa äggvitorna hårt
Blanda mandelmjölet med bakpulver, vaniljfrön, sötningsmedel och kokos
Smält smöret och chokladen tillsammans på svag värme
rör ner allt i äggvitorna.

Smörj en form med smör och "bröa" med kokos. Häll i smeten och grädda i ugn i 10-15 min.


Tårt- och chokladälskaren: Filip!



Sen blev det den spännande finalen av Mästarnas mästare!
Jag hejade ju förstås på Pernilla Wiberg......men men....
Vann gjorde Jörgen Jönsson! Han var ju duktig men jag tycker det var dags för en tjej att vinna o Pillan har ju varit helt outstanding!
Nu laddar vi för nästa vecka!
Ta ta!


Rödbetssoppa Borsjtj, pannkakstårta och Petter 8 år!

Vi firade Petter som blivit 8 , på fredagskvällen! -Hur kan han redan blivit 8 år? Tiden går fort, det är bara att konstatera.

Vi bjöds på Borsjtj, rödbetssoppa och det var roligt att smaka -jag har aldrig provat förr. Supergott och fräscht och det passande med soppa i det höstlika vädret igår!!! Brrrr!



Borsjtj med gräddfil och saltgurka och hembakt bröd


Petter som öppnar favoriten: Gröna kulor!

Vad önskade sig då denne 8 åring i födelsedagspresent? Jo, fotbollsbilder och endast fotbollsbilder!

Till efterrätt: Pannkakstårta:



Slurp!

En kall, regnig och blåsig helg har vi tydligen framför oss. Just nu är det 7 grader, det regnar och blåser jättemycket! Usch! Mannen jobbar hela helgen så vi tar det lugnt med en liten enkel middag ikväll. Idag blir det lite hemmaplock o städ. Tur att jag får njuta av blomsterprakt här hemma idag, jag fick så fina blommor i onsdags på vår Gårdsfest på jobbet!♥


Passar ocks på att visa krukan Björk som barnen gav sin mormor i present. Hon var här och hämtade den i veckan för vi ville inte ta med den på Ålandsbåten!

Känner ni igen krukan från Tv 4 Nyhetsmorgon? (Av keramikern Maria Holmberg)
 
Vi har också fått leverens av Joes konstvinst från vårt årliga besök på grannens konstutställning uppe på Söders höjder. Jag skall försöka hitta en plats åt den på nån vägg härhemma idag.

"Oliver" En akvarell av Ulla Bergström målats i Spanien

Nu skall jag bortse från vädret och ta tag i den här dagen!
Ha en skön helg och ni som befinner er utomlands i värmen -NJUT!


RSS 2.0