Junkfood boken



Den här boken vill jag gärna ha i kokbokshyllan! Att laga lite junkfood med riktigt bra råvaror nån gång ibland kan vara gott!

Lite annat pyssel när man som jag är lite matnörd!




Lèkuè spritsen verkar superbra! Min gamla spritspåse klämde vi musten ur på nyår till Walewskans potatismos......den var inget bra heller, men den här verkar både lättklämd och lättare att diska!


Favoritsallad och lätt fiskrätt

Vi har äntligen hittat en gemensam favorit här i familjen. Nämligen: Quinoasallad med fetaost! Quinoa är ju proteinrikt och protein vill den SM-satsande sonen  äta mycket av nu när inline-hockey säsongen startat. Själv minskar jag ner kolhydraterna så då passar det bra med quinoa. Salladen innehåller förutom röd quinoa; fetaost, rostade pinjenötter och en salldsmix på påse med lite lök i (hur enkelt som helst)!

Passar perfekt som tillbehör till lax, kyckling eller kött..... 

(Jag brukar koka quinoan med en buljongtärning för lite mer smak!)


Här med lite grillad kycklingfilé

Fredagskväll efter en minst sagt händlelserik vecka. Men nu har vi handlat, betalat räkningar och deklarerat så nu kan långhelgen börja! Vi  och fam "Weklund" åker ut till Pappa o Berit på den underbara ön för några dagar med (förhoppningsvis) sol och vårväder! God mat och dryck tvivlar jag dock inte på att vi ska få njuta av.

Deklarationsmiddag i casa Skoglund ikväll:
=datorn brevid tallriken och alla blanketter på bordet....

Torsk ungnskokt i buljong och vitt vin med potatisstomp och sockerärtor frästa med purjolök

Nu ett glas Riesling......till och Let´s dance!


Rabarber och krusbärspaj med kokos


Hittade lite blandad frukt och lite bär i frysen. Ville göra nåt annat än min vanliga paj så det blev den här med kokos i!





100 gr smält smör
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
5 msk kokos
2 ägg
5 normalstora rabarberstjälkar eller frysta i bitar eller någon typ av bär!
Gör så här:
Smält smöret och rör ner övriga ingredienser.
Skär rabarberna i stubbar och täck botten på pajformen eller lägg i tinad frukt eller bär. Är rabarberna lite sura, stö över lite extra socker. Bred över smeten över rabarberna, och in i ugnen på 175°C i 30 min. Pajen ska vara genombakad!
Servera med glass eller vaniljsås!
recept (Gourmetmorsan)


Sandkullens lax och spelkväll

Spelkväll med Anette o Karsten, Py och Benny i casa Skoglund. Jack somnade så snällt i vår säng och sov så gott under spelet efter några portioner av mitt förstagångs försök av Sandkullens lax (från hitta recept) och lite lek och plock i billådan!

Jag hittade detta recept på nätet och blev så sugen på att prova. Receptet här på bloggen har jag ändrat om lite i, efter gårdagens försök.....-tyckte att det behövdes lite mer hummerfond och cayennepeppar!

(Jag gjorde dubbel portion men detta recept är för 4 personer)



Till såsen:
5 dl grädde
1 tub skagenost
3 msk hummerfond
2 krm cayennepeppar
1 dl finhackad dill
salt och peppar

 Lägg 600 g lax i en ugnsform. Krydda med salt och peppar. Lägg över 1 burk kräftstjärtar. Häll över såsen och riv 1 dl västerbottenost över.

Gratinera i 20-25 min i 200 grader. Servera med pressad potatis eller ris.

Sen tog tävlingsinstinkten över......



Pannorna i djupa veck under ett parti TP.....

Tack för en härlig kväll! Det var "show" eller möjligen sjovt!!!!


Rosétider

Jag blev så glad när jag hittade "mina" glas i en ny form som passar bra till vårens rosésippande. Även om våren ännu verkar dröja......Men nu har vi vårstädat i trädgården. Mannen har överträffat sig själv!!! Buskar är klippta, mossan är borta, gräsmattan krattad och fin! Så vi är redo för lite vårsol och fika ute- det har ännu inte blivit mycket av den varan!.  

Intermezzos balance från Orrefors

Dessa glas sätter jag högst upp på önskelistan inför 1:a maj! Fin hint va!

Roséviner som  Fredrik Schelin tipsar om i Allt om mat, inför våren:


Domaine de Collavery
SB# 2859, Pis 79:-



Leth’s Have Pink Zweigelt Rosé
SB# 2261, Pris 89:-



Valle Reale Vigne Nuove Cerasuolo
SB# 2242, Pris 79:-


Lite olika färg och smaktoner på dessa. De skall definitivt provas!


Kladdkaka med havregryn

Delar med mig av ett recept på en god kladdkaka med havregryn som vi bakade på jobbet härom veckan. Det var en kollegas recept som passar att göras i ugnsplåt med lite högre kant.






Här kommer receptet:

ugn 175 grader

300 g smält smör
5 dl socker
2 dl havregryn
4 ägg
3 dl vetemjöl
1½ dl kakao
1 msk vaniljsocker
(Obs det skall inte vara nåt bakpulver, ni som tror att jag har glömt det!)

Smält smöret och rör ner socker, havegryn och ägg. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker och kakao. Häll upp på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i ca 15 min. Den skall vara lite kladdig i konsistensen. Skär i lagom stora rutor. Lägg på nåt fint som dekoration.....t ex Non stop eller Smarties!

Den var jättegod och lättbakad!
 
Onsdagstankar........
Ibland blir man påmind i livet om  att uppskatta vardagslunken och sina nära och kära! Idag knackade dessa tankar på hos mig efter lite tragiska omständigheter runt omkring!

Ta hand om varandra! Nu ska jag gå och pussa på min familj!


Jubileumsmiddag på Gondolen

I lördags fyllde mamma 70 år! Hipp hipp hurra! Vi saknar dig men hoppas du har det skönt på varmare breddgrader! Tur att du är på semester och slapp vakna upp till det här vädret med SNÖ igen på din födelsedag!!!! Usch inte kul.
 Tur att vi hade planer på kvällen så man blev på gott humör!

Stefan och Ann firade 25 år tillsammans för några dagar sedan och det firade vi på Gondolen -denna underbara restaurang!
Vårt bord badade i solsken och snön där nere på marken kändes långt borta under middagen. Maten och servicen var superb och stämningen glad denna middag.

Skaldjurstoast med hummer, räkor ochpilgrimsmusslor


Lax– och skaldjurssallad med grön sparris, tomatgelé
och citrondressing


Jubilarerna tog en skaldjursplateau!


Grillad hängmörad biff med friterade lökringar, tomatsallad, bearnaissås och pommes frites

Jag måste dock säga att jag nog uppskattar en fiskrätt mer än en sådan här klassiker med kött och bea som man kan få hyfsad på rätt många ställen.


Stekt kalvinnanlår med glaserade majrovor, syrlig supremesås samt dill– och mandelpotatisstomp


"The gang"

Jag blev så mätt att jag inte ens orkade dessert som annars är pricken över i, enligt mig. Nedan är bilder på desserter de andra tog.


Citrongräs- och limebladspanacotta med ananassorbet


Eriks chokladdessert; Moccamousse med brownie och mörkchokladmousse

Efter middagen rundade vi av kvällen på urmysiga puben The Bishop Arms på söder ovanför Hornsgatan. Efter lite par- orienterad frågesport som Micke och Kia vann med bravur, var det dags att halka hemåt mellan isfläckarna.

Tack för en underbar kväll! Bra kämpat alla!
Kramar T






Middag på jobbet

Vår tradition trogen blev det samma upplägg i år igen på min avdelning på jobbet. Vi filmar och gör en film och föräldrarna lagar mat och tar med sig. Ett lyckat koncept! Mat inbjuder verkligen till många samtal. I år hade vi rekord av både antal besökare men också maträtter! Dessa bilder gör inte maten riktigt rättvisa tycker jag men man får kanske en uppfattning av hur mycket mat det var!




Vi åt bl a: Kyckling med fyllda potatisar och oliver, kålsallad, ugnspotatis o morot. kobbah= en slags runda piroger med kryddig fyllning, kycklinggryta med ris, ingera=en eritriansk pannkaka med kryddig eritreansk kycklinggryta, taboule, olika piroger, kyckling med cous cous och rostad mandel och vinblads dolmar och annan dolma= fyllda grönsaker.

Så gott och roligt att prova nytt och att äta så vällagad mat!


Min första portion.......

Dessutom blev jag övertalad att ta hem matlåda till mannen!
Underbara, generösa mammor som har sån stolthet i sin matlagning -och med all rätt!


Mycket god mat blev det i påsk...

Har nu laddat batterierna till min kamera och kan visa några bilder från påskhelgen på mumsig mat förstås.
Middag hos svärisarna i älvsjö.......
Verkligen en "påskig" och god efterrätt!

Påskbakelse på rulltårta, grädde och aprikoser!


Min förrättstallrik a la påsk!


Ugnsbakad lax med romsås och sallad. Jag tar det ju lite lugnt med kolhydraterna just nu. Hellre en hårdmacka än potatis!

Tack för god mat och Saga blev också nöjd med matlådan hon fick till jobbet dan efter plus påskägget!, hälsar hon.



Indiskt på Söder

Bästa Indiska resturangen  på söder är enligt mig: Shanti!
Jag träffade min fd kollega Ingela för en liten catching up och vi tog en liten prommis till Katarina Bangata och denna restaurant.
Lite stimmigt, lite trångt, lite halv jobbig indisk pling plong musik men mat som inte går av för hackor, gemytlig stämning och trevlig personal. Jag åt denna goda, fräscha och lite starka rätt: 

Kyckling med kokos och chilipickles cashew. Garnerad med mango.

Sååå gott och fräscht!

Ni som vill sukta på Shantis övriga rätter kan ju titta in på menyn som finns HÄR!

Om jag nu skall ge denna restaurant lite extra cred kan jag väl nämna att TV kocken Marcus Aujoulay äter här och även varit med och utvecklat vissa rätter på menyn!

Tack för ikväll Ingela!


Påskafton i Trollbäcken

Vi firade Påskafton hemma hos mamma och Freddan i Trollbäcken med äggmålning, sill och potatis, gubbröra (eller old man mix som det numer alltid kommer att heta för mig Håkan), köttbullar, löjrom och en massa ägg naturligtvis! Till varmrätt Mamma o Freddans Lammstek provencale och en massa smarr till efterrätter!


Våra konstverk


Heidi målar ägg


Hockeygänget som kollar Skellefteå- AIK matchen


Filip kör hårt med Freddan och vann!


Kattas påskpavlova med lime o passionsfruktscurd från Mästekock-vinnaren Sigrids recept i DN
DEN VAR JÄTTEGOD, SÖT OCH SYRLIG OMVARTANNAT!

Receptet kommer här:
Ingredienser

Portioner: 4

Tid: 1 tim + ca 45 min i ugn 

Marängbottnar:
3 äggvitor
3 dl strösocker
1 tsk citronsaft
2 tsk Maizena majsstärkelse
Lime- och passionscurd:
finrivet skal av 1 lime
saft av 2 lime
3 passionsfrukter
25 g smör
¾ dl strösocker
1 äggula
1 ägg
Garnering:
3 dl vispgrädde
Frukt, t ex physalis, ananas, jordgubbar och passionsfrukt

1. Sätt ugnen på 150 grader. Vispa upp äggvitorna till skum. Tillsätt sockret lite i taget samt citronsaften och vispa tills marängen är styv och glansig och bildar små toppar. Blanda i maizena och vispa lite till.

2. Häll marängsmeten i en sprits eller plastpåse och spritsa ut 6 runda bottnar, ca 12 cm i diameter, på en plåt med bakplåtspapper. Spritsa ett eller två varv med högre kant runt bottnarna så att det blir en fördjupning i mitten. Grädda i ugnen och sänk efter 15 minuter värmen till 100 grader och grädda i ytterligare 30 minuter. Ta ut och känn på marängen, den ska vara hård utanpå och krämig inuti. Om den verkar för krämig, grädda 10–15 minuter till. Låt svalna på galler.

3. Koka upp vatten i en stor kastrull till vattenbad för att sjuda lime- och passionscurden. Finriv skalet från limen och pressa ur saften. Passera innanmätet från passionsfrukterna genom en trådsil med en slickepott så att saften rinner ut och kärnorna stannar kvar.

4. Smält smöret i en kastrull och blanda i socker, äggula, ägg, passionsfruktsaft, limesaft och skal. Ställ kastrullen i vattenbadet och vispa tills blandningen tjocknar, ca 5 minuter. Låt svalna. Passera sedan curden genom en sil.

5. Vispa grädden och skär de exotiska frukterna i tjusiga bitar. Lägg en rejäl klick curd på marängbottnen, toppa med grädde och garnera med frukt. Servera genast.

Sigrid Bárány

Jag stod för en lite nyttigare dessert:

Chokladdoppade jordgubbar med kokos

Mätta och belåtna denna påskafton skrattade vi gott åt Alex o Filips sketcher, dialekter, historier o andra fyndigheter!
Tack för ikväll la Familia!


Inkokt lax med dillmajonäs och färsk sparris

Lite riktigt klassisk påskmat vankas här i huset långfredagen till ära. Jag har aldrig förr lagat inkokt lax men ätit det många gånger så idag var det dags att prova!


Lagen att koka laxen i.......

.......består av:
1 l vatten
 0,5dl ättikssprit 12%
1 finskuren morot
1 skivad rödlök
2 lagerblad
10 vitpepparkorn
1 sockerbit
dillstjälkar eller dill

Bubbla ihop ca 10 min och lägg sen i 4 laxfiléer och koka 5-10 min (beroende på tjocklek).
Om laxen serveras kall så låt kallna i lagen!

Sagas portion - med potatis......


....och min utan potatis men med ett glas riesling till!

Dillmajonäs:
Gräddfil
majonäs
pressad citron
salt
finhackad dill

Sparristips:
Numera kokar jag min sparris i stekpannan eftersom de är så långa så det är svårt med kastruller eller skålar om man kokar i micron!

Passar på att visa Mickes och min goda lunch idag på Västermalmsgallerian:


Ceasarsallad med bulgur och räkmacka!

Vi hann med två gallerior idag plus BEA- bra jobbat! Vi var förutom i Västermalmsgallerian också i Moodgallerian där man verkligen kunde lyxshoppa- lite för exklusivt för oss kanske men kul att fönstershoppa lite!
Vi hann också med NK och Bruka där jag köpte en vit Bruka-thékopp som jag velat ha ett tag!
Bra jobbat tycker jag!
Tack för idag Micke!!!


Go å gla´ påsk på er alla i snöyran!


Långfredagsfrukost! Detta fina, goda och f...

mms_img179926025 (MMS)

Långfredagsfrukost! Detta fina, goda och fruktiga thé fick jag i påskpresent av en kollega.(kommer från Bönor och Blad) Nu njuter jag av en låååångfrukost denna lediga dag.


Detta är vad jag måste motstå idag till fi...

mms_img-73299965 (MMS)

Detta är vad jag måste motstå idag till fikat på jobbet!


Another day at the Office!

mms_img167547939 (MMS)

Vårens prinsessa är här men lite kall om näsan ännu. Barnen hjälpte gumman tö att ta bort snön så våren kan komma! - Jaa, det tycker vi verkligen!


Lite friluftsliv och pimpelfiske vid Skaltjärn



Solen sken på söndagen. Vi behövde leva lite friluftsliv efter all god mat och dryck på lördagen så vi drog bort till en sjö i närheten för att sitta i ett vindskydd och grilla och fiska på isen.

Isar är ju inte riktigt min grej men isen var tjock så även jag kom över sjön (med isdubbarna i högsta hugg).
Vi gick, eller snarare stapplade över isen för det var bra halt, till andra sidan sjön och ett vindskydd där vi gjorde upp eld.  Vi hade inget tidningspapper eller nåt annat brännbart att starta upp elden med och det blåste rätt bra så det var lite knepigt men Stockholmarna fixade detta galant med hjälp av en massa shoppingkvitton från handväskan som eldstartare.
 
Softande bloggerska andas ut framför brasan
!

Min utsikt ut över isen och där ute ligger Micke och kikmetar.


Micke pimpelfiskar


Eldvakten Joe....


Helen som njuter i efteriddagssolen


Micke, Matilda och Matilda käkar grillad korv


Min goda lunchchorizo med ketchup, Johnny´senap samt räksallad -MUMS! vad det smakade gott med lunch ute i det fria!!!!



På väg tillbaka...... Helen o Joe och två tjejer som simmar ryggsim över isen tillbaka!!!


Matilda och Matilda mumsar i sig våfflor på självaste Våffeldagen......
även vi vuxna fick i oss ett par hjärtan eller fler med lite kaffe. Mmmm våfflor är ju så gott!



Dags att tillreda den fina fisken från Skaltjärn!!!!!

Röding på saltbädd in i ugnen

Micke tar bort skinn och ben och lägger upp fina fiskfiléer- och goda!


Röding, potatis och en kall sås på crème fraiche, stenbitsrom, rödlök och lite majonäs!


Till denna goda goda fisk drack vi ett jätte gott vin med betoning på jätte! Kolla flaskans storlek. Joe hittade denna jumboflaska med Riesling vinet: Gustave Laurentz

Ännu en god middag i Stavre!

Vi avslutade kvällen med lite film på Tvn och lite packning inför hemfärden på måndagen. En hemfärd som bjöd på tågförseningar pg a bombhot av Östersundsstation! Ja ja det är en annan historia! Hem kom vi ju!!!

Tack för underbara dagar Helen o Micke! Jag saknar er redan!!!!
Puss o kram♥


Östersund by day o Älgfilé

Den här veckan har verkligen gått fort. Jag har inte hunnit blogga som jag velat (ibland springer tiden iväg) för jag har mycket gott att visa från vår lillsemester till Jämtland.

God mat, mycket prat, promenader och lite utflykter innehöll dagarna i Jämtland. Vi gjorde Östersund på lördagen och det innebar både lite shopping samt pubbesök och resturangbesök!

Micke o Helens hus och på mysiga Puben "Delawhinnie" i Östersund

Vi åt en sen lunch på en resturang som hette Lilla Siam (Thairesturang) och vi var nöjda allihop med den fräscha maten!

Biff med grönsaker och cashewnötter och en kall öl!

Till och med jag tog en öl och det är ju väldigt ovanligt vet ni som känner mig men jag tycker det är gott ibland speciellt till lite hetare mat som Thai! Joe tog en lokalbryggd öl från Jamtbryggerier läs om den här:


Mannen och en god kall Stemer från Jämtlands bryggeri

När vi kom hem från Östersund fixade Micke till en supermiddag bestående av Älgfilè, från en älg som han skjutit själv, klyftpotatis från lokal potatisodlare och en svmpsås. Slurp!!!!

Bland det godaste jag ätit i år faktiskt och ännu godare när man vet att alla råvaror är närproducerade!


Le chef himself



Potatis inköp!!!!!!!


"The gang" -SKÅL för en supermiddag! (Fotograf: Matilda)



Gympauppvisning a la Matilda!

Vi avslutade kvällen med en smarrig dessert a la Helen och sen hade vi energi och satt uppe till klockan 4 på morgonen och förlorade dessutom en timme eftersom vi ställde om klockorna denna natt, så 5.00 gick vi och la oss. Det var länge sen man hade en sån helkväll!!!

Dessert a la Helen

En härlig lördag i glada vänners lag!


RSS 2.0