Jordgubbs- och rabarberkaka


Ingredienser

250g smör

6 ägg

5 dl socker

1 msk vaniljsocker

6 dl mjöl

1 msk bakpulver

200 g rabarber (ca 4-5 stjälkar)

Tillbehör: Vispad grädde  sötad med lite florsocker

(och gärna med lite finriven ingefära  ca två matskedar)

 

1. Sätt ugnen på 200°. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Blanda i mjölet, blandat med bakpulver och sist smöret. Häll smeten i en smord långpanna.

2. Ansa och skär rabarbern i tunna skivor. Snoppa och halvera jordgubbarna. Fördela rabarber och jordgubbar i långpannan och strö över pärlsocker.


3. Grädda mitt i ugnen 30-35 min. Låt kakan kallna och skär den i rutor.


4. Vispa grädden och smaksätt med ingefära och florsocker. Servera med ingefärsgrädde och jordgubbar.

Ta da!

Jag har ingen lagom långpanna så jag tog två normalstora gratängformar och det blev lagom till det här receptet!

(Recept från tidningen Allt om Mat)

 


Kommentarer
Postat av: Helene

Oj oj oj värsta layout proffset, gillar den jättemycket!

Kram H

2011-05-23 @ 21:18:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0