Biffstroganoff!

Min absoluta favoriträtt när jag var liten, när det gällde skolmaten var biffstroganoff! Så här i höstrusket vill man ju äta goda mustiga grytor med ett gott rödvin till så vi bästämde oss för att fira Fredag med denna goda rätt!

Biff Stroganoff är en maträtt med rötter i  Ryssland skapad av en kock som vann en matlagningstävling i S:t Petersburg med denna rätt. Rätten är uppkallad efter ovannämnde kocks arbetsgivare, greve Alexander Sergejevitj Stroganov (1733-1811). Enligt historien var greve Stroganoff tandlös på äldre dar så hans betjänt tvingades skära köttet i små strimlor. Men det är konstaterat att både namnet och receptet fanns före det.



Mitt recept på en höft:
Jag hackade 1 gul lök och fräste den i smör med tomatpuré, en rejäl klick! Sedan la jag i snabb-bryndt lövbiff, strimlad och kryddad med vit peppar och salt. Hällde på vatten och mörk oxfond och lät bubbla ihop. När köttet mjuknat smakade jag av med salt, vitpeppar, svartpeppar, sambal oelek. Sedan rörde jag i gräddfil och sist lite fransk senap och röd paprika. Lät sedan allt bli hett igen.

Servera med ris- vi tog fullkornsris- jättegott!





Nu blir det kaffe och en Struva till efterrätt!





(En struva är ett bakverk, en flottyrkokt kaka som i regel bakas på struvjärn. Före oljekokningen doppas struvjärnet i en smetblandning bestående av vetemjöl,ägg, socker och grädde.

Struvor är ett fast inslag i vårfirandet på första maj i Finland.)


Kommentarer
Postat av: Joe

Mmmmmm vad gott det var! /Joe

2010-11-12 @ 20:17:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0