Födelsedagsmiddag!

Dags att fira Stefans födelsedag! Vi hjälptes åt med maten  och eftersom jag gärna bakar så gjorde jag en hallonpaj till efterrätt mitt favoritrecept (se nedan).

.

Förrätten blev rödbetor med chèvre pinjenötter och honung.



Till varmrätt; Gryta a la Stefan. Gjord på en egenkokad oxsvansbuljong av äkta oxsvans. Sedan högrev, rödvin,  knapergrillat sidfläsk och gula kantareller. Så mycket smak!! Serverades med ris till. Det var så gott så jag glömde att fota men bilden över är på en oxsvanssoppa för att visa hur mörk, mör och mustig oxsvansen blir.


Hallonpaj



Recept på BÄRPAJ

150g smör
2dl socker
2½dl mjöl
1 ägg
1dl mannagryn
2-3dl   frysta bär( -Vinbär, krusbär och hallon har jag provat)

Rör smör och socker poröst. i med mjölet, ägget och sist mannagrynen. Tryck ut degen i en springform (jag har alltid bakplåtspapper i botten).
Fördela bären i pajdegen och tryck ner dem lite. Grädda i 200g ugn i 25 -30 min (står det i receptet ) men 20min i min ugn)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0