Ceviche och oxrullader.....

Tänkte att jag skulle prova att göra en ceviche som nu är så väldigt populärt! Jag valde att endast använda skaldjur (räkor och kräftor) i min variant.


Själva idén med cheviche är ju att marinera fisken (skaldjuren) i citron eller lime så att den blir som tillagad. Följande ingredienser hade jag i min:

Räkor
Kräftstjärtar
2st små röda chili
½ stor rödlök
1 vitlöksklyfta
1 pressad lime
1 msk sweet chilisås
finhackad koriander
½ avocado
vitpeppar

Sen ska den stå och dra i kylskåp i minst 2 timmar!




Jag serverade ett ugnsrostat surdegsbröd med vitlökssmör till! Tror jag fick godkänt!!

Sen dags för Oxrullader (Per Morbergs recept).......







Antal portioner: 4
Ingredienser

600  g (8 skivor) tunt skivat oxytterlår eller -innanlår
1 st morot
1 st gul lök
2 msk fransk senap
100 g bacon
50 g cornichoner
1 l oxbuljong
2 msk tomatpuré
salt och peppar

Gräddsås
buljongen från rulladerna
3 dl vispgrädde

1 msk svartvinbärsgelé
nymalen vitpeppar

Gör så här

1. Skala moroten och löken. Skär moroten i stavar och skiva löken.

2. Lägg köttskivorna på bänken. Bred på senap och lägg en skiva bacon ovanpå. Lägg lök, morotsstavar och cornichoner längst ner på köttskivan. Salta, peppra och rulla ihop.

3. Trä rulladerna på ett stort grillspett och bryn spettet i en stekpanna. Lägg ner dem i en kastrull och häll på buljongen. Brässera köttet i cirka 45 minuter eller tills det släpper från spettet. Lyft upp rulladerna och lägg dem åt sidan.

4. Koka ner buljongen tills 1/3 återstår. Tillsätt grädden. Låt koka upp och smaka av med gelé, eventuellt lite salt och peppar. Vill du ha tjockare sås, red av med lite redningsmjöl Servera med gelé, sockerärtor och pressad potatis.

(OBS bild från kokboken- Jag hann inte ta någon).....men mina rullader blev minst lika fina! Fast vi serverade med en sallad till istället för ärtor!

Trevligt med en middag med svägerska, svåger +  barn! Varav det yngsta barnet Petter 7 år ville gå upp på vinden och hämta leksaker och dessa saker var vad han valde att ta ner:

Ett intressant val ......

Tack för en trevlig kväll fam K!

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0