Råkost, bönor och räkmacka

Skördetid bjuder på fräscha grönsaker och frukter. Jag ville riktigt ta vara på smakerna från nyskördade morötter och rödbetor. Den här råkostsalladen gjorde alltid min Farmor när jag var liten och jag har alltid gillat den. I sommar har ju lilla farmor somnat in vid en ålder av 96 år och jag undrar om det inte var hennes nyttiga leverne som gjorde att hon blev så gammal och var så klar i knoppen.

Farmors råkostsallad:



Riv dubbelt så mycket morötter som rödbetor och pressa på citron!
Farmor brukade ibland blanda i sultanrussin och rivet äpple- en riktig vitaminbomb är denna sallad!

Jag har också skördat en liten miniskörd av borlotti bönor. Jag tycker de är så fina med sina rosamelerade skidor! Jag tänker på en bönodling som vi alltid går förbi när vi är i Portugal och skall gå till Bageriet. Där växer bönstjälkarna i långa rader på ett fält brevid vägen. Där får de bönor i massor medan jag bara fick ihop dessa från mina två bönstjälkar....men men- alltid nåt!. Lite hemodlade, kokta bönor fick vi i alla fall till middagen!



Riktigt nyttiga och goda tillbehör till den köttbit vi åt

En av helgens middagar blev en hemgjord räkmacka:

Jag har ätit några räkmackor lite varstans under sommaren men jag måste ju säga att den man gör själv hemma är godast! Glöm inte att salta lite på äggen och jag kör även lite god salladskrydda på grönsakerna och det ska vara ÄKTA majonäs och mörkt bröd tycker jag!! MUMS!

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för en härlig blogg ,extra kul att läsa och kolla på alla bilder nu när man är ute o reser själv :)

2011-08-29 @ 21:09:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0