Morotsbröd

 

Morotsbröd ca 20st             (Recept fr bloggen "Det vita dårhuset")

  • 25g jäst
  • 5dl ljummet vatten
  • 1 dl solrosfrön
  • ½ dl linfrön
  • ½ msk salt
  • 1 msk sirap    (Jag hade ingen sirap utan tog muscovadosocker istället-funkade bra)
  • 2 rivna morötter
  • 13-14 dl dinkelfullkornsmjöl

Pensling och garnering: 1 ägg och ½dl solrosfrön

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt ljummet vatten och rör om så jästen löser sig. Tillsätt alla ingredienser utom mjölet och rör om. Häll i mjölet i omgångar och bearbeta degen tills den är fast och smidig. Spara lite till utbakningen. Låt degen jäsa under bakduk ca 40min. Stjälp ut degen på mjölat bakbord och tillsätt resten av mjölet om det behövs. Knåda degen smidig och forma den till en rulle. Dela rullen i 20 bitar och gör till bollar. Lägg bollarna på en plåt och låt jäsa ytterligare 30min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bollarna med uppvispat ägg och strö över solrosfrön. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca 10min.

 






Gott o nyttigt bröd och det vill vi ju alla ha så här i början av det nya året! Vi åt brödet med ost till en Potatis och purjolöksoppa! Supergott!












Kommentarer
Postat av: stefan

ser både gott och nyttigt ut , beach 2011 här kommer vi :)

2011-01-04 @ 12:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0