Kålpudding

Tänk att man blivit så vuxen så att man tycker om kålpudding! Jag minns när jag var liten och mamma gjorde kålpudding -hur hemskt man tyckte det luktade och man  vågade  knappt smaka´ -och nu så är det så gott, så gott!!!


Härligt krispig vitkål från bondens marknad igår.

Jag stekte hackad vitkål i smör och kryddade med salt och peppar, hällde på lite vatten så inte kålen bränns och när kålen mjuknat ringlade jag i lite ljus sirap och kokade sedan ihop nån minut.


Sedan la jag kålen i en smörad ugnsform -hälften i botten o hälften på toppen- och mellan kållagren i med en välkryddad blandfärsröra:
blandfärs
salt o peppar
ägg
lite vatten

och så in i ugnen i ca 45 min i 175 grader.


Till kålpuddingen provade jag världens lättaste, godaste gräddsås -Prova den! Här kommer receptet:

3 dl grädde
1½ dl crème fraiche
1 hönsbuljongstärning
1 msk soya
1msk svartvinbärsgelé
(om man vill 1 msk vetemjöl utrört i lite vatten)

Balnda allt koka upp och låt puttra i 5 min. Smaka av med salt och peppar!
(recept matplatsen)

Kålpudding, mandelpotatis, gräddsås o lingon- kan inte bli mycket godare!!!


En klick lingonsylt saknas på bilden men det hade vi till såklart!

Vi saknade Wille o Alex på den här söndagens familjemiddag men så är det med ungdomar och tonåringar.
Vi avslutade med en kopp thé och lite citronhonung plus några matcher wordfeud! Alla mötte typ alla och det lär väl fortsätta........

Tack för ikväll fam K!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0