Hembakt knäckebröd

 Jag har tänkt att baka eget knäckebröd ett tag nu och sen häromdagen sa min kollega  "Du ska få mitt knäckebrödsecept Therese" sen hann vi inte med det just då utan jag googlade upp ett annat recept. Jag ville ha linfrön och dinkelmjöl  i mitt bröd och de övriga ingredienserna nedan! Det kanske är samma recept som du har  Helene???


Olja,vatten, sirap, linfrön, sesamfrön, dinkelmjöl och salt är allt som behövs -inget jäst eller bikarbonat!

RECEPTET:

Ingredienser:
3 dl dinkelmjöl
1,5 dl solrosfrön
3/4 dl linfrön
3/4 dl sesamfrön
3 dl varmtvatten
3/4 dl olja
1 msk sirap
1 krm salt
flingsalt
Gör så här:
• Blanda alla ingredienserna tillsammans.
• Låt det stå 10 minuter så mjölet hinner svälla lite.
• Häll upp smeten på två bakplåtspapper. Platta till det med fingrarna så det täcker pappret. Det ska vara riktigt tunt.
• Strö flingsalt över.
• Ställ in knäckebröden på 150 grader i 50 minuter.
• Lägg det på ett galler för att svalna sedan är det bara att bryta det i önskade storlekar

(Receptet är från "Annicasmatblogg") 



Ser gott ut va?!
Det var det! -supergott! Mycket smak- lite rostad smak och dessutom alla goda krunchiga frön!


Du kan ju inte tugga när jag ska ta kort, sa dottern, som fick fota sin mumsande mamma!

Nu blir det Favvoprogrammet: Sveriges Mästerkock!


Kommentarer
Postat av: stefan

Ser jätte gott ut älskar knäckebröd :)

PS ser ut som du skall börja fnissa( eller asg ) när som helst DS :) :)

Du får baka mer så jag får smaka när jag kommer hem :) :) Bitte ;)

2012-02-12 @ 21:06:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0