Söndagsfrukost med kalljäst dinkelbröd

Denna snöiga söndag inledde vi med att grädda ett bröd som jäst i kylen hela natten och sedan hade vi en låååååång frukost med DN och en sprakande brasa- då är det mysigt med vinter!

Min söndagsfrukost!

Härom dagen när jag pratade brödbak med min kompis Helen tipsade hon om ett kalljäst bröd hon brukar göra just därför att det är så bekvämt att baka på kvällen så jäser det över natten i kylen. Sen är det bara att ta ut och grädda det när man vaknar på morgonen- så får man nygräddat till frukost! Jag hittade ett recept på ett annat sådant kalljäst bröd med dinkelmjöl och hasselnötter.
(I receptet ingår också frukt men jag hade inga aprikoser hemma så det fick bli utan -det gick också bra!)

Här kommer receptet:

Kalljästa Fullkornsrutor med frukt och nötter

12,5 g (1/4 pkt) färsk jäst
3½ dl kallt vatten
25 g rumsvarmt smör eller margarin
1 tsk salt
1 msk (bröd)sirap
½ dl hackad torkad frukt
½ dl hasselnötter
450 g (ca 7½ dl) Kungsörnen ljust&milt Fullkornsvetemjöl JAG tog DINKELMJÖL!
Garnering: Vallmofrön (eller några andra frön)

Gör så här:

Bland alla ingredienser i en degskål. Arbeta degen kraftigt, gärna i hushållsassistent eller med elvispens degkrokar ca 5 minuter eller för hand 10 minuter. Degen bör inte vara för fast.
Häll degen i en liten långpanna, smord eller täckt med bakplåtspapper. Platta ut degen så att den täcker hela plåten. Dela degen med en degskrapa i 3x4 delar. Täck med plastfolie eller plastpåse. Låt stå i kylen 8-10 timmar. Ta ut långpannan ur kylen, minst ½ timme innan gräddning. Värm ugnen till 225°C. Pensla degrutorna med vatten och strö över vallmofrön, (pumpafrön eller linfrö). Grädda mitt i ugnen tills kakan fått fin färg, 12-18 minuter. Låt den svalna på galler. Bryt i bitar vid serveringen. Goda nygräddade utan pålägg eller med lite smör och ost.

 
Min nya smarta köksvåg från Bauhaus, som jag fått av mannen.
 Mjöl ska ju vägas för att det skall bli exakt när man bakar bröd!



Före jäsning..... och efter....




Ett riktigt mättande och gott bröd blev det.

Nu är det dags för en liten runda i det snöiga Ormkärr!
Ha en skön söndag!

Vår baksida i morse!- Vintern är verkligen här!


Kommentarer
Postat av: Helen

Ja men det där brödet såg väl jätte trevligt ut!

Visst är det mysigt att bara enkelt kunna slänga in brödet i ugnen och sen avnjuta en härlig helg frukost:) I like:). Jag ska baka det jag brukar göra, sen när du och Joe kommer och hälsar på.



Kramar Helen

2012-01-24 @ 11:41:56
URL: http://matgalen.webblogg.se/
Postat av: Sanna Olofsson

Hej!

Vilken oerhört jättetrevlig blogg du har! Den kommer jag att läsa.

Hälsningar

Sanna

2012-01-25 @ 10:01:12
Postat av: Therese

Tack Sanna. Vad kul att du gillar den!

/Therese

2012-01-25 @ 11:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0