Glasblåsning i Kosta

 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så lovade jag att återkomma med bilder från glasblåsningen i Kosta. Först tänkte vi inte gå in och kolla men det gjorde vi som tur var, verkligen kul att se dessa skickliga yrkesmän!
 
Extra roligt var ju att de just när vi var där tillverkade våra glas: Intermezzo!
 
 
 
Först hämtades glasmassa ut  ur ugnen......
 

Sen ner i en form och glaset blåstes i rätt storlek......
 
 
 
Själva glasformen
 
.......sen blåstes en luftblubbla in i foten på glaset.......
 
........som fylldes med färgat krossat glas .....
 
På med mera glasmassa till foten..........
 
 
och sen fick de hängas i en ställning och flyttas till en avsvalnings-ugn så glaset inte svalnar för snabbt och spricker.
Slutligen jämnas glaskanten till efter att den värmts upp lite grann igen.
 
Vilket flyt glasmakarna hade i sitt jobb. Snabbt och proffsigt gjorde alla sin syssla på precis rätt sekund för att sedan lämna över till nästa moment hos sin kollega och själv förstås upprepa sin egen uppgift. Sen byttes de av för att det inte skulle bli monotont kan jag tänka......
 
Känns nu extra gott att ta en sipp ur dessa glas som jag bara älskar!
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0