Våfflor och fiskgryta

 
Vi tjuvstartade lite och åt våfflor redan dagen innan våffeldagen på söndagsmiddagen, med lite soppa först. Jag gjorde också några nyttigare våfflor som man gör på en mosad banan och ett ägg per våffla. Gott, men svårt att få ur järnet i ett stycke. Serverades med hallonmos med lite sukrin-socker och lättvispad grädde! Slurp!
 
Lite påskpyntat har hemmet blivit under helgen men annars har vi jobbat hårt med att vara på IKEA, köpa och montera garderober och rensa och sortera linneskåp! Skönt att det äntligen blev gjort.
 
Idag på måndagen fick jag inspiraion till att koka ihop en fiskgryta. Jag gjorde den i ugnen för att det var enkelt. Här kommer receptet:
4 laxfiléer
1 pkt tinad torsk eller Pollock
1 burk räkor i lag eller tinade frysta räkor (jag köper alltid frysta rensade räkor på Lidl)
 
1 purjolök
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
½dl hummerfond
1 skvätt chilisauce
5 dl grädde (valfri fetthalt) jag tog mellangrädde
salt, peppar och chili flakes
lite sambal oelek eller chiliolja
Skär fisken i kuber och lägg i en ugnsform, krydda! Fräs purjo, gul lök och vitlök. Blanda i krossade tomater, hummerfond och chilisauce. låt bubbla ihop i ca  min. Häll i  5dl matlagningsgrädde och smaka av med sambal eller chiliolja. Häll såsen över fisken
 och ställ in i ugnen i ca 20 min. Ta ut någon minut innan servering och rör ner räkorna!
 
Servera med sallad och ris!
 

Kommentarer
Postat av: Helen

Mums!! Den här rätten måste jag testa :)

2013-03-26 @ 15:57:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0