Adventsfika på Gällerstagränd

Redan andra advent, tiden går så fort. Det är så juligt ute så man blir inspirerad att baka och julpyssla! Jag har fått god hjälp av dotter och man med pyssel och bak.


Mina nya pepparkaksformar: en pusselbit, en uggla(Sagas favorit eftersom hon är i nån Hary Potter period) och en prinskrona!

Saga baga sockerbagare!


Har fått fin blå karamellfärg från min syster som hon shoppat i London.
Vi köpte kristyr på tub -den var inte bra- bättre att göra egen.


Här rullar jag "myrstackar"!
Recept på myrstackar:
Myrstackar, ca 15 st

5 dl sockerkakssmulor
1-2 msk kakao
25 g riven mandelmassa
50 g smör
1-2 msk punsch
Garnering: chokladströssel

Blanda samman alla ingredienser, forma små bollar och rulla i chokladströssel. Kyl myrstackarna innan servering, ät och njut!


Här bakas det lussebullar!






Vi bakade både lussekatter och "bullar" med smör, socker och riven mandelmassa. Sonen med hungriga kamrater gav dem godkänt och sen fick jag gömma påsarna för jag ville ha lite kvar till adventsfikat med släkten.



Här har vi dukat upp till adventsfika!


Egenhändigt limmat och vit spryat kakfat! Lite stolt är jag.....

Myrstackar och brända mandlar!

Vi ville inte göra ett stort pepparkakshus i år utan det här blev mer som en kuliss med stöttor bak så det kan stå.





Fönster av gelantinblad såg jag för nåt år sedan på Arkitektturmuséets pepparkakshusutställning, så det prövade vi och det blen helt OK.

GLAD ADVENT!

Kommentarer
Postat av: Helene

Sååååå fint jag gillar kakfatet!

2010-12-05 @ 19:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0