Till Ann: Kaffe denna underbara dryck!

Vad vore livet utan kaffe?


Har denna morgon just avnjutit en lugn frukost med en god smörgås och en stor kopp Latte som jag fixat i min favorit-pryl nr 1: Kaffemaskin kombo med bryggare. Jag är så glad över denna maskin som hjälper mig att vakna otaliga mornar!



En bonus denna morgon var SOLEN som sken in och värmde! Jag fick dock klara mig utan lördagskrysset i DN eftersom det är helgdag idag.


Lite trivia om kaffe kanske?:

Det finns 3 olika sorters bönor/plantor: Arabicabönan som är den mildaste, populäraste och vanligaste kaffesorten. Arabica står för ca 75% av världens kaffeproduktion.

Robustabönan En förhållandevis hög koffeinhaltig böna. Står för ca 25% av kaffeprodiktionen i världen. Kallas ibland Kongokaffe eftersom den upptäcktes där. En böna  som ofta används  i snabbkaffeblandningar pga dess smakrikhet.

Liberiabönan Upptäcktes i Afrika av Linnés lärling. Den ger ett beskt kaffe med kraftig smak. Står för mindre än 1 % av världens kaffeproduktion.


(Foto fr Fotoakuten)




Latte
= hälften espresso och hälften ångad mjölk!




Cappuccino
= 1 del espresso 1 del mjölkskum 1 del ångad mjölk





Café au Lait
= hälften bryggkaffe hälften varm mjölk!



Nu har i alla fall jag blivit lite mer kunnig om kaffe!

Just nu håller jag utkik efer det här "nya" kaffet i affärerna:Zoegas Dark temptation. Det ska bli spännande att pröva!


Förpackningen har tydligen vunnit nåt designpris.........jag är dock mer sugen på innehållet!

Dags för PÅTÅR!!!


Kommentarer
Postat av: Ann Eklund

Vilken frukost idyll, tänkt att få den varje morgon. Måste genast ut o leta Zoegas Dark temptation.

2010-11-07 @ 13:13:43
URL: http://matgalen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0