Dags för kronärtskocka


Underbara kronärtskockor

Så här på sensommaren är det dags för dessa goda "kockor"! Vi brukar äta dem som förrätt med smör och salt eller
citronvinägrette:

½dl god olja, oliv eller raps
½ pressad citron
1 skvätt vinäger (vilken som helst dock ej balsamico för då försvinner den fräscha gula färgen)
Vispa ihop!



Koka tills bladen lossnar lätt (ca 30 min) i saltat vatten. Beställer man i kronärtskockor på Libanesisk resturang är de kokta i vatten med citronskivor i,  fräscht!


....sen är det bara att plocka blad för blad, doppa i smör eller vinägrette och dra av den nedersta biten av bladen med tänderna tills man kommer till "skägget" det tar man bort....


...och så återstår  bara den goda kronärtskocksbotten !

Mmmmmm så god!

I år var första året som hela familjen Skoglund tyckte om kronärtskockorna! Kul tycker jag. Själv började jag mumsa kronärtskockor i unga år. När jag var ca 4 år tyckte mamma att jag var väldigt duktig och åt kronärtskocka men det visade sig att jag bara doppade samma blad igen och igen så det jag faktiskt åt var-smör!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0