Juldagskalkon och grattis alla stalledrängar!


Grattis alla Staffans och Stefans! som har namnsdag idag! Eeeeeextra plus till stalledrängen Heidi för utryckning till sitt stall på julaftonskvällen....du fick inte många minuters vila på julafton....men det blir lugnare snart hoppas jag!
Grattis också till vår Guddotter Jennifer som fyller 23 i dag, stalledräng och födelsedagsbarn! Vi kommer o grattar snart!

Igår var det ju juldagen och jag är ju uppvuxen med kalkon på juldagen. När man var liten hos farmor och farfar och lite senare hos mamma. Nu har jag i många år själv lagat kalkon med stuffing och det är den julmat jag mest ser fram emot!...mitt recept finns här!

Katta och jag gjorde varsin kalkon och Stefan gjorde tillbehör som potatisen, brysselkål och även desserten!

Kattas kalkon...fylld med clementiner och med stuffing av bl a lök, svamp och
morötter.


Trancherad och klar uppiffad med lite kalkonspad!




Mums vilken middag det blev! Två sorters kalkon, stuffing och såser. Ugnsrostad potatis med morötter och vitlök och en hemgjord klyftpotatis med rökt paprikapulver samt brysselkål och såserna var gudomliga en på stout-öl och en med must, kalkonspadet förstås och grädde!!!


Top 5 i år av allt jag ätit!!!!!


Hela gänget! (Mästerfotograf: Filip)

Till maten fick jag smaka detta goda vin som passade perfekt till kalkonen:

Ett lätt och gott vin!

Vi fick vänta rätt länge med desserten eftersom vi var så mätta!
Till dessert: Stefans Hjortronpannacotta och lingonglass med kolarippel!
Hur gott som helst!

Nu har jag en stor saftig matlåda i kylen, från middagen igår, till Wille som inte var med igår kväll.....lite sugen är man!
Koppla på karaktären!

Tack till er alla som var med igår för den otroliga maten och roliga kvällen som slutade med lite dans faktiskt....
♥ 


Kommentarer
Postat av: stefan

Tack själva för en jätte lyckad kväll med super god mat :) Det var bland det godaste jag ätit :)

2011-12-26 @ 19:19:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0