Mörrumsgryta o filmrecension

Ikväll äter vi Mörrumsgryta här i huset dvs jag och dottern eftersom mannen jobbar sent och sonen tränar! Det va väl ovanligt?!
Jag firar också in min semester! Det ska bli så skönt att vara ledig lite!

Jag såg på min kollega Helenes blogg att hon lagade en smarrig gryta med lax för ett tag sen och har tänkt och prova den ett tag, det blev idag och den var supergooooood!


Ingredienserna!


Kockerskan själv med nytt julklappsförkläde minsann!



Min portion på mina nya tallrikar inköpta idag!

Här kommer receptet:
(Dock inte ditt recept Helene för det var borttaget från bloggen!!?? utan från ica.se)

Ingredienser till 4 port
400 g laxfilé
1gul lök
1 morot
1 msk smör
1 citron(fint rivet skal)
2 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
1 1/2 msk vitvinsvinäger
2 dl grädde
salt
vitpeppar (jag tog även lite citronpeppar)
1 knippe dill
lite maizena
4 portioner kokt potatis eller ris

Gör så här:

  1. Skala och hacka löken fint. Skala och riv moroten grovt.
  2. Hetta upp en kastrull med smöret och lägg i lök, morötter och citronskal. Låt det fräsa utan att ta färg.
  3. Häll på vatten och smula i fiskbuljongtärningen. Häll i vinäger och grädde. Låt koka upp och sjuda i ca 5 minuter.
  4. Red av såsen med maizena utrört i lite vatten. Smaka av med salt och peppar.
  5. Finhacka dillen. Skär laxen i cm-stora kuber och vänd försiktigt ner dem tillsammans med dillen i såsen. Låt småputtra i 5 minuter och servera grytan med nykokt potatis eller ris.


    Jag tror jag fick godkänt!!!

    Igår var vi på bio och såg den amerikanska versionen av Stig Larssons första bok. "The girl with the dragon tatoo"
    Den var både bättre och sämre än den svenska versionen. Den visar verkligen vackra vyer från stockholm och man märker att den amerikanska hade en större budget men de svenska skådespelarna tycker man ju så mycket om.......vissa är ju klockrena i sina roller t ex Peter Andersson som Lisbeths förmyndare! Men överlag  var den nya bra! 4 st MMMM får den av mig och det skulle den svenska också få så det blir väl oavgjort då!

Kommentarer
Postat av: Helene

Mmmm smaskens gryta det där eller hur? Mitt recept är oxå från Ica by the way! Gott nytt år Babe/ Kram H

2011-12-30 @ 16:39:03
Postat av: Joe

Jaha vi har tydligen nya tallrikar,fina.

2011-12-30 @ 23:32:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0