Gott nytt år!

Gott nytt år allihopa!

En del av vår förrätt igår: Oston och Champagne!


Hoppas detta blir ett bra år för er alla! Jag hoppas på en lite nyttigare start på året för att sedan framåt sommaren,  kunna unna sig på helgen och äta lite sundare i veckan....inget direkt nyårslöfte men dock en plan!

Men igår kväll på själva nyårsafton unnade vi oss verkligen. Vi började kalaset med att fira William som blev 20 år! GRATTIS Butchoo!
-Para pam pam pam paaaa!
Han fick gratinerad hummer till lunch och hans favorittårta: Pavlova!

Gratinerad hummer med vitlök och örtsmör


Pavlova recept finns här!

Sedan drog vi vår kos för lite Serious cooking i Salem. Där det stod Sjötunga Walewska på menyn
Stefan hade redan fixat många av de moment som det innebär att laga denna anrika rätt!

Här kommer en liten resumé av hur man gör den här rätten:

rosta hummerskalen i ugnen....

...krossa skalen med en mortel....

fräs upp dem i het olja....

"bubbla ihop" med morötter, rotselleri och tomatpuré....

sila bort skal och grönsaker....

smaka av med cognac....

smaka av med grädde och vitt vin och reducera ner...

Sedan ungnsbakade vi sjötungan i vitt vin och smör.....


och gjorde ett potatismos med lite västerbottenost i. Mycket bra hantverk och många kockar var vi. Lukas, snart färdig konditor spritsade potatismoset så snyggt och fint:


Kjelle öppmade ostronen det är verkligen inte är så lätt!:



och lite mer mos i spritsen.....

Sedan i med fiskens spad i såsen och lite tryffelolja. Ner med fisken i formen sen la vi på uppfrästa färska champinjoner och hällde på såsen sen skjuts in i ugnen! Mot gratineringens slut la vi i hummerköttet i såsen så det inte skull bli gummiaktigt.

Et Voilá!
Sjötunga Walewska!


Jag har hört namnet på den här rätten sedan jag var liten men aldrig provat varken på restaurant eller lagat själv. Det var så kul att äntligen prova och den blev också väldigt god. Fisken var otroligt fastoch fin och smakrik och såsen blev jättebra med en tydlig hummersmak men massa andra smaker kom också fram. Helt otroligt gott helt enkelt!

Tack alla kockar för gott samarbete hela middagen!

Min underbara portion:

Kan verkligen säga att jag njöt av varje tugga! Vi drack ett gott chablis till fisken: Labouret- Roi .

Ostronen däremot njöt jag inte lika mycket av. Det var andra gången i mitt liv jag åt ostron. De luktade verkligen fräscht av hav och smaken var egentligen god...fräsch på nåt marinaktigt sätt men konsistensen! Neej....jag var inte överförtjust. Mannen däremot slurpade ostron som aldrig förr:




Jag återkommer på bloggen med receptet på Lukas underbara chokladfondanter som vi åt till dessert!
Mmmmm vilken avslutning på middagen:

Choklad och hallonkombon är alltid en hit!

Sen blev det fyrverkerier, dans, ost och slutligen en nattbuss innan man fick krypa ner och smälta maten!

Foton:Jag, Joe och Stefan
(Tack för hjälpen!)


Kommentarer
Postat av: Helen

Ohh gud va mycket gott...förutom ostronen...fy tycker inte om:(. Men man måste ju testa:)

2012-01-04 @ 08:28:56
URL: http://matgalen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0