Kycklinggryta med eritreanska kryddor

Jag fick för ett tag sen en kryddblandning från en eritreansk mamma på min förskola. Den innehåller bla chili och vitlök och ger en mustig kryddig smak. Jag har haft den i mat förr men idag tänkte jag göra en långkoksgryta med kyckling och använda denna krydda med krossade tomater som bas och sedan låta alltihop koka ihop lääääänge!
Långkok är ju så smidigt egentligen! Gott blir det och man hinner göra annat, under tiden som smakerna växer fram t ex städa bort julen-vilket vi nu gjort! Skönt!

Mitt recept med inspiration från pappas piripiri-kyckling:

Kycklingdelar (Jag styckade en 1,2kg färsk kyckling)
2 gula lökar i klyftor
1 röd lök i klyftor
4 hackade vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk eritreansk kryddblandning
(Jag skulle tro att det blir helt ok med chilipulver eller sambal oelek-men smaka av då så det inte blir för starkt, och lite mer vitlök!) 
3 burkar krossade tomater
3 hönsbuljongtärningar
3 lagerblad
torkade örter
1 msk paprikapulver
lite balsamico vinäger
lite soya
några stänk chiliolja ellertabasco

Fräs upp kryddade kycklingdelar i en stekpanna med olja. Fräs upp löken och vitlöken i en gryta. Lägg ner kycklingen i grytan och lägg/häll i övriga ingredienser.
Koka upp och låt småputtra i minst 1½ h.

Jag serverade ris till ungdomarna här hemma men mannen och jag åt sallad till.

Dottern sa: -"Nästan som Morfars men inte samma eftersmak...."
Mannen sa: "Bland det godaste du har lagat!"
Sonen sa:" Det va ju gott!"

Det tar jag som ett gott betyg för minimal ansträngning.


Kommentarer
Postat av: Joe

Gott var det.

2012-01-13 @ 19:26:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0