Första riktiga semesterdagen!

Semestern kunde ju inte ha börjat med bättre väder!
Efter en härlig långfrukost med DN och gott kaffe kände jag för lite trädgårdspyssel. Jag passade på att skörda mina rabarber som i år vuxit och blommat som bara den. Jag har fått tips om att man ska ta bort blommorna så rabarbern inte blir träig och det gjorde jag tidigare i sommar men nu har jag lämnat en blommstängel som säkert blivit 2,5 m lång!
En del av sommarens rabarberskörd!
 
Joe gjorde en superfräsch räksallad till oss på lunchen och jag lyxade med ett glas vino verde till! -SEMESTER!!!!!
Lunchsallad på räkor med ägg o Thousand Islanddressing
 
 
Mamma, syrran  o Filip kom över på fika så jag gjorde en rabarberpaj ( -den blev inte träig, trots att jag låtit den blomma lite!!!!)
 
Receptet kommer här:
Rabarberpaj med knäckig deg med kokos
6-8 portioner
200 g smör
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl riven kokos
2 dl havregryn
1 dl socker
½ dl sirap
1 msk vaniljsocker
 
8-10 Rabarberstjälkar skalade o skurna i centimeterstora bitar.
socker (ljust eller mörkt)
 
Sätt ugnen på 200grader. Blanda socker med rabarberna i ugnsformen så allt ser sockrigt ut....
Ställ in endast rabarberna i ugnen i 5 min!
Mjuka upp smöret lite i mikron. Nyp ihop degen.
Ta ut rabarberna och lägg på den smöriga degen. In i ugnen i ca 12-15 min eller tills degen blivit fint brungräddad
 
Servera ljummen med vaniljvist, glass eller lättvispad grädde!
Rabarberpaj är väl verkligen SOMMAR!?
 
 
Mumsande i skuggan-för det var varmt idag!
 
Ses snart la familia!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0