Philadelfiabullar i långpanna


Lättaste bullarna i långpanna med philadelfiafyllning och min fina vårbukett...


Degen skall vara kladdig....

Här kommer receptet:(finns lite överallt på nätet)

ca 30 st
5 dl mjölk
150 gram rumsvarmt smör
1 pkt jäst (50 gram)
1 dl strösocker
½ tsk salt
10-12 dl vetemjöl

Fyllning :
150 gram rumsvart smör
200 gram philadelphiaost
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker


Fyllningen som man säkert kan smaksätta med nåt annat än vanilj, jag kan tänka mig citron, apelsin, lime, choklad eller kanel kanske?

Värm mjölken till 37 C och rör ut jästen med. Tillsätt det rumsvarma smöret, sockret, saltet och nästan allt mjöl. Arbeta degen smidig, gärna i maskin. Använd en ugnplåt täckt med bakplåtpapper. Häll ner degen på plåten och tryck ut den i kanterna (degen ska vara kladdig o lös).Täck med en bakduk och låt jäsa 30 minuter. Gör fyllningen.

Gör sedan hål jämnt fördelat över degen med en mjölad tumme. Fyll varje hål med fyllningen. Pensla ytan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.




Grädda i 200 grader ca 12-15 min, eller tills den fått fin färg.
Skär upp i rutor!

De var supergoda! Jag gillar ju inte vaniljkräm i bullar eller på wienerbröd men den här fyllningn med philadelfiaost var god och liknar toppingen på en morotskaka. Man kan säkert pressa i citron det blir säkert en hit!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0