Lätt LCHFbröd

Det ljuva livet med studentmottagningar, jobbfester, midsommarfirande och andra försommaraktiviteter börjar sätta sina spår. Dags att skärpa till sig och leva ett lite lättare liv nu!
Jag brukar ju köra med mindre kolhydrater ett tag och tycker det funkar bra men  jag har svårt att vara utan en riktigt god macka!
Därför provade jag att baka ett LCHF bröd som kallas Pones för att se om det var något för mig?
 
Här kommer receptet:
Min goda, lätta kvällsmacka....
 
Pones (recept 56kilos blogg)

5-6 stycken bullar

5 ägg

2 dl pofiber

1½-2 tsk bakpulver

1 msk fiberhusk

1 krm salt

50 g smält smör

En skvätt grädde (2-3 msk)

Vallmofrön eller några andra valfria frön att strö över....

(det gör också att det smakar lite mer som vanligt bröd)

Vispa äggen fluffiga, smält smöret och blanda ihop med grädden. Blanda de torra ingredienserna och häll först ner smör/gräddblandningen sedan de torra ingredienserna. Låt svälla i ca 5 minuter. Klicka ut på bakpappret och forma sedan till bullar med fuktade händer. Jag ”bollar” dem från hand till hand tills de blir släta. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter tills de fått fin färg.

 

De känns inte vanligt bröd utan känns lite lättare....man blir inte så mätt. Ta en välsmakande, lagrad ost och någon grönsak på mackan så blir de mer lika vanliga mackor i smaken!

 
 

 

 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0