Rödbetor i ugn med fetaost, honung o rostade pinjenötter

Hösten är här på riktigt! Att sitta inne och kura med tända ljus, goda vänner och god mat, - det är höstmys för mig.
 
Py o Anette var över på middag och vi åt rödbetor i ugn med smarriga tillbehör.
 


Här kommer receptet:
4 rödbetor
1 pkt fetaost 
(chèvre är ett gott alternativ)
 
1 påse pinjenötter
Honung
 
Koka rödbetorna i ca 20 min eller tills de är lite hårdare än kokt potatis. Skala dem och rosta pinjenötterna i torr stekpanna tills de fått en fin färg och börjar lukta gott.
 
Skiva rödbetorna och lägg igen ugnsfast form. Smula över fetaosten. Gratinera i ugn på 200 gr med grillen på, tills osten fått fin färg. Ta ut och ringla över honung och strö över pinjenötterna. Servera genast!
"The bryds"
 
Vi åt också fisksoppa. Min specialare med saffran. Här finns receptet:
Nu hade jag ett paket torsk och 4 laxfiléer och en burk räkor, istället för nyfångad fisk som man ibland har turen att få laga till soppan med:
 
Hittade två ostar jag aldrig provat i ostdisken. Svart cheddar och Herrgårdsost Gran Reserva. Båda mycket goda. Cheddar är ju en favorit för mig! Anette hade dessutom med sig fikon och det var jättegott till!
 
 
Vår goda ostbricka med Herrgård "grand reserva", Svart Cheddar, fikon, päron, äppelmarmelad och finnkrisp!
 
Tack för trevlig höstmys brudar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0